Osteoporozis a világjárvány!

csontA  Magyar Osteoporozis és Osteoarthrológiai Társaság egy tanulmánya szerint Magyarországon 50éves kor felett 600 000 nő és 300 000  férfi szenved osteporózisban, de ennél sokkal több a D-vitain hiányban szenvedők száma.Ez a lakosságnak majdnem 10%-a.

A csontritkulás a csontváz generalizált, progresszív betegsége amelyben a csonttömeg fogyása, a mikroarchitektúra károsodása és a csontminőség romlása fokozott törékenységhez vezet. A porozisos csont már kis behatástól is eltörhet. Legtöbbször postmenopausális nőknél és idős betegeknél találkozunk vele, de okozhatja más szervek betegsége, illetve gyógyszerek huzamosabb szedése.

A csontritkulás kezdeti szakaszában nem okoz problémákat ezért felismerése nehéz. A csontkárosodás előrehaladtával azonban nő a mikroszkópos és makroszkópos törések gyakorisága. A mikrotörések következménye a fájdalom, a csigolyadeformitások a mozgásképesség romlásához, az önellátó képesség csökkenéséhez és az életminőség romlásához vezetnek. A makroszkópos törések között pedig igen súlyosak a csípőtáji és  a csigolyatörések A helyzet súlyosságát mutatja hogy a WHO az elkövetkezendő 50 évben a csípőtáji törések gyakoriságának megháromszorozódását, illetve megnégyszereződését várja.Ez évente 6,3 millió törést jelent.  További probléma, hogy 16 európai ország közül kilencben a diagnosztizált csontritkulásos betegeknek mindössze 10%-át kezelik. Magyarországon hasonló a helyzet. És akkor még nem beszéltünk a sűrűn előforduló végtagtörésekről.

A jó hír az, hogy sok dolgot tehetünk azért, hogy megakadályozzuk a betegség megjelenését.A kövretkező lépések egyszerűek és könnyen kivitelezhetők.

Kalcium 

Győződjön meg róla hogy étrendje tartalmazza-e a megfelelő kalcium mennyiséget. A javasolt kalcium bevitel :

-gyermekkorban (külonosen serdúlőkorban):1500mg

-nőknél menopausa előtt:1000mg

-terhesség esetén:1500mg

-nőknél postmenopausában:1500mg

-férfiaknak 30-50év között:800-1000mg

-férfiaknak 50év fölött :1200mg

A tej a sajt  a joghurt a szardinia ,a tofu ,és a zöld leveles zöldségek gazdagok kálciumban.

A napfény stratégia

Győződjön meg róla hogy elég D-vitaminhoz jut-e a szervezete. Magyarországon a nyári időszakban pár perces napon tartózkodás is biztosítja a D-vitamin ellátottságot.A szakember szerint a magyarok többsége nem tartózkodik eleget ehhez a napon.”A becslések szerint a 60év felettieknek több mint felét nyár végén is D-vitamin hiány jellemzi, tavasszal ez az arány 70%felett van.A gyerekek sincsenek nyáron eleget a szabadban, 25 százalékuknak szintén alacsony a D-vitamin szintje a nyár végén.”-mondja dr.Lakatos Péter endokrinológus.

A D-vitamin-bevitel ajánlott mennyiségének meghatározása bonyolult folyamat, hiszen nemcsak táplálékon keresztül vesszük fel, hanem napsugárzás hatására is keletkezik a bőrben. Az azonban ,hogy ki mennyi napfényhez jut,  nagyban függ az életvitelétől .

Már az első életévtől napi 600 Nemzetközi Egység (600 NE, ez 15 mikrogrammnak felel meg) bevitelt ajánlanak, szemben a korábbi 400 NE-vel (10 mikrogramm). 71 év felett viszont az új ajánlás napi 800 NE (20 mikrogramm).Az ajánlások az USA kormányának felkérésére készültek az amerikai Orvostudományi Intézetetben(Institute of Medicine, IOM),annak figyelembe vételével hogy a D-vitamin nemcsak a csontritkulás megelőzésében hanem számos más betegség megelőzésében is nagy szerepet játszik.

A D-vitamin-bevitel biztonságos felső határa 1 és 3 éves kor között 2500 NE (62,5 mikrogramm), 4 és 8 év között 3000 NE (75 mikrogramm), a többi korosztály esetében pedig 4000 NE (100 mikrogramm) naponta.

Élelmiszereink közül a tengeri halakban, a tojásban, a májban, a halolajban és a tejtermékekben található meg a D-vitamin egyik típusa, a D3-vitamin. Sajnos mi magyarok amúgy is keveset eszünk halból, tengeri hal-fogyasztásunk pedig végképp elenyésző, így nem csoda, hogy a vitaminból sokkal kevesebbet fogyasztunk a szükséges mennyiségnél. A körülbelül napi 1000 NE D-vitamin fogyasztása azoknak megfelelő, akiknél még nincs hiánybetegség .A megállapított hiány estén ez a mérték általában nem elegendő.

Magnézium 

A magnézium a negyedik leggyakoribb ásványi anyag a szervezetben, és elengedhetetlen a jó egészséghez.Mintegy 50%-a test teljes magnéziumtartalmának  a csontokban található. A másik fele  elsősorban a sejteken belül a szövetekben. Csak 1% magnézium található a vérben, de a test nagyon keményen dolgozik, hogy a vér magnéziumtartalma  állandó legyen .

Magnézium szükséges több mint 300 biokémiai reakcióhoz . Ez segít fenntartani a normális izom-és idegműködést,  a szívritmust, folyamatosan támogatja az egészséges immunrendszert, és a csontok erősségét.  A magnézium  segít szabályozni a vércukorszintet, elősegíti a normális vérnyomást, és ismert, hogy részt vesz az energiafolyamatokban és a fehérjeszintézisben. Fokozott érdeklődés kíséri az utóbbi időkben a magnézium szerepét olyan betegségek megelőzésében és kezelésében mint a magas vérnyomás, a szív-és érrendszeri betegségek, a cukorbetegség. Magnéziumból a felnőtt férfiaknak körülbelül napi 400mg-ra van szükségük, a nőknek pedig 300mg-ra.Magnéziumba gazdag élelmiszerek a diófélék, a  bab és a lencse, a gabonafélék, a banán, a csirke a hal és a vörös húsok pedig növelik a magnézium felszívódását.

Lizin

Az L-lizin a fehérjéinket felépítő esszenciális aminosav. Hiányában a táplálékkal bevitt kalcium nem tud beépülni a csontokba. Az L-lizinnek fontos szerepe van a csontok és a bőr szerves állományát alkotó kollagén képzésében, e mellett immunerősítő és vírusellenes hatását is igazolták.

Életmód

Természetesen az életmódnak is nagy szerepe van a csontritkulás megelőzésében. Ne dohányozzunk, csökkentsük az alkoholfogyasztást, és mozogjunk eleget. Az erősítő gyakorlatok amelyek során a saját testsúlyunkkal végzünk erőgyakorlatokat, vagy súlyzókkal esetleg szalagokkal elengedhetetlenek az erős csontozat kialakításához.Akiknek ez a módszer nehéznek tűnik azok túrázzanak, vagy egyszerűen tegyenek hetente háromszor egy 30-40 perces gyors sétát.

Étrendkiegészítők

Az étrend kiegészítők segítenek a kalcium, a magnézium, és a D-vitamin szint megfelelőn tartásában. Ez utóbbi különösen fontos mert egy sor más betegség megelőzésében is  szerepet játszik.  Ma már vény nélkül kapható étrend kiegészítőkben megfelelő mennyiségű tehát  2000NE  D -vitamin található.  És a képbe az új kutatások szerint bejött a K- vitamin is ami szintén megvásárolható étrend kiegészítő formában.

Cs. T.-né dr

Forrás:

www.health24.com( Dr Magda Conradie, Tygerberg Hospital, Department of Endocrinology and Metabolism)

www.moot.hu

www.ods.od.nih.gov

Kapcsolódó cikkek:

A D-vitamin hiány ,és az egyes betegségek összefüggése -I.rész 

A D-vitamin hiány ,és az egyes betegségek összefüggése -II.rész 

1 Comment on "Osteoporozis a világjárvány!"

  1. Szoror | 2011/10/14 at 10:50 |

    Csak a tej fogyasztását ne forszíroznák a csontritkulásos betegeknél. A tej nekik többet árt mint használ ,mert a vért savassá teszi ,így nem tud be épülni a hasznos kalcium.Minél többet fogyaszt annál jobban ritkul a csont .

Nem lehet hozzászólni.