A paradicsom bizony gyógynövény!

tomatoValami egészen meglepő dologgal kezdhetjük. A paradicsomot általában mindenki “pirosban” látja és  az utóbbi időben igazán sok szó esik arról a  színanyagról amely ezt a mélyvörös színt adja, és amit úgy hívunk: likopin. Valószínűleg már mindenki hallotta azt is, hogy az egyik legjobb likopin forrás a paradicsom. A legújabb kutatások szerint azonban nem a piros paradicsom hanem a sárga a nyerő egészségünk szempontjából. Ennek pedig egyszerű kémiai oka van. A piros színű paradicsomokban a likopin térszerkezetét úgy írhatjuk le transz-likopin, a narancssárga paradicsomokban pedig tetra-cisz -likopin fordul elő. Érthető nyelvre lefordítva ez azt jelenti valamely (bármely) molekula esetében, hogy a felépítő atomok milyensége és mennyisége teljesen azonos, viszont ha a térben próbáljuk elképzelni ugyanazt a molekulát a változatok  már különbözőképpen néznek ki. Az eltérő térbeli elrendeződés pedig az élő szervezetekben eltérő tulajdonságokhoz vezethet. Jelen esetben a sárga paradicsomban levő likopin hatékonyabban szívódik fel, jobban hasznosul számunkra.

A második újdonság amely talán még nem ismert annyira, hogy a paradicsom fogyasztásnak  a csontrendszerre is hatása van. A kutatás szerint amennyiben eltávolítják az étrendből a paradicsomot -és minden más likopin tartalmú élelmiszert- négy hét elteltével a csontszövet a fokozott oxidatív stressz jeleit kezdi mutatni és nem kívánt változások vehetők észre benne. A vizsgálatot az egyik leginkább veszélyeztetett csoporton végezték posztmenopauzában levő nőkön. Antioxidánsokra tehát a csontoknak is szükségük van. A kutatók most hosszabb távú úgynevezett követéses vizsgálatot terveznek, hogy meg tudják határozni mennyi lenne az ideális naponta fogyasztandó paradicsom mennyiség.

A paradicsom szív-, és érrendszerre gyakorolt hatásai sem elhanyagolhatók. Csökkenti a teljes koleszterin szintet, ezen belül az LDL  illetve a triglicerid szintet, ezen túlmenően még a vérlemezkék összecsapódását is gátolja, amely szintén csökkenti a szívbetegségek kockázatát! (A vérlemezke aggregáció meggátlására szedetik az aszpirin tartalmú gyógyszereket megelőzésképpen sok beteggel) Ezek a hatások már régen ismertek  de csak az utóbbi időkben sikerült azokat a szokatlan fitonutritienseket azonosítani a paradicsomban amelyek ezeket a hatásokat hordozzák. A három új anyag -valószínűleg ezekről kevesebbet hallottunk még- egy glikozid típusú esculeoside-A nevezetű, egy flavonoid chalconaringenin néven, és egy zsírsav-típusú molekula  amelynek neve  9-oxo-oktadekadiénsav. Ahogy a tudásunk bővül a paradicsom egyedülálló anyagairól valószínűleg úgy fog egyre feljebb kerülni az egészséges ételek listáján. Az előkelő helyet már az is biztosítja számára hogy egy dél-amerikai kutatás során amelyben egyes zöldségek vérlemezke aggregációt gátló tulajdonságait hasonlították össze a 26-ból a második helyen végzett a zöldbab mögött. ( Gyógyszerész szemmel nézve érdekes egy vizsgálat lehetett 🙂  )

A paradicsom és a rákmegelőzés. A fent említett erős antioxidáns tulajdonságok már megelőlegezik az állítás igazságát: a paradicsomfogyasztás rákellenes előnyökkel járhat. Emellett a másik pozitív bár kevésbé kutatott hatása a gyulladások csökkentése.  Krónikus oxidatív stressz és mindenhol fellépő  krónikus gyulladások. Az összefüggés egyszerűen belátható: ami ezeket a kockázatokat csökkenti az csak előnyökkel járhat. Ebben az összefüggésben a legtöbbet kutatott a prosztatarák és a paradicsomfogyasztás kapcsolata. Az eredmények itt egyértelműek: a prosztatarák kockázatának csökkentéséért  a paradicsom alfa-tomatin nevű anyaga felelős. Képes megváltoztatni az éppen kialakuló ráksejtek metabolikus aktivitását, a teljesen kialakult sejtek esetében pedig előidézi a programozott sejthalált. Hasonló eredmények születtek a tüdőrák egyes típusainál. A mellrák kockázatának csökkentésében a vizsgálatok inkább a likopin hatását keresték és az eredmények itt is meggyőzőek.

Természetesen fogyasztás közben nem bontjuk molekuláira a paradicsomot hanem mint a különleges növényi hatóanyagok koktélját fogyasztjuk. Nem is lenne érdemes szétválogatni a benne levő aktív anyagokat hiszem a vizsgálatok során az is kiderült a teljes kivonat (vagy egyszerűen a paradicsomlé) különböző helyeken és többféle hatásmechanizmussal védi a szervezetünket. Hol a sejtmembránokban levő lipideket védi az oxidációtól, hol az antioxidáns enzimek működését növeli.

Akkor még nem is beszéltünk a paradicsom “közönségesnek” mondható egyéb összetevőiről. C-vitamin, A-vitamin, K-vitamin, kálium, molibdén, mangán, réz, a B-vitamin csoport tagjai, magnézium, foszfor és vas. A felsorolást pedig még mindig lehet folytatni :

  • Flavonolok
    • rutin
    • kaempferol
    • kvercetin
  • Hidroxi-savak
    • kávésav
    • ferulasav
    • coumaric sav
  • Karotinoidok
    • lutein
    • zeaxantin
    • béta-karotin

Még egy érdekesség! Első olvasatra a hatás pozitívnak tűnik de ki tudja mi lesz a vége. Brit blacktomatoskutatók előállítottak egy lila paradicsom fajtát amelyre azt mondják jobb ízű és hosszabban eltartható. Az átlagos 21 napról 48 napra nő az eltarthatósága. A paradicsomban megjelenő lila antocianinok csökkentik a betakarítás utáni veszteséget és ellenállóbbá teszik a bogyókat a gyakran előforduló szürke penész okozta megbetegedéssel szemben. Ha tehát hazavisszük nem lágyul meg, nem rothad, nem penészedik, és megtartja az ízét. A lila színanyagok szintén rendelkeznek a rák kockázatát csökkentő jelentős hatással.Hogy teszteljék az újonnan létrehozott paradicsom hatását, a zöldséggel olyan egereket etettek melyek daganatos betegségben szenvedtek. Egyes egerek normál liofilizált (fagyasztva szárított) paradicsomot kaptak, mások pedig ugyanilyen eljárással kezelt lila zöldséget A lila paradicsom 28%-kal hosszabbította meg az állatok életét.Ezt az eredményt azonban más tudósok vitatják hiszen az átlagos normál paradicsom is jelentős antioxidáns  tartalommal rendelkezik, és a nagyon pozitív végeredményt a kísérlet hibás  tervezésének tulajdonították. Független gasztroenterológus szakértő szerint a paradicsomot mindig valamilyen olajjal együtt fogyasszuk hogy a zsírban oldódó “alkatrészek” felszívódását segítsük.

Egy biztos: piros vagy sárga, talán még a lila is nagyon egészséges és épp szezonja van!

K.G.