Superfood – a manipuláció kezdete

A fogyasztók többsége úgy gondolja, hogy a „Superfood” kifejezést az olyan általában növényi eredetű élelmiszerekre szokták ráaggatni, ami a többi élelmiszerhez képest táplálóbb és az egészségre is pozitív hatást gyakorol. Azonban a fogyasztók többsége téved. A „Superfood” mint élelmiszer kategória pusztán egy marketing eszköz az ismertség és az eladások növelésére, amit ráadásul az EU-ban már 2007 óta lényegében tilos élelmiszerekre használni, kivéve, ha konkrét élelmiszerre vonatkozóan „tudományosan igazolták” az egészségre vonatkozó állításokat. Most, hogy ezt már tisztáztuk tekintsük át ennek a kategóriának, fogalomnak a születését és történelmét.

„Reggelizz, mint a király, ebédelj, mint a polgár, vacsorázz, mint a koldus.”

A „Superfoodokat” lényegében Sigmund Freud unokaöccse Edward Bernays, indította útjára. Ő a tömegmanipuláció, a propaganda és talán azt is lehet rá mondani, hogy a modern reklám atyja. A módszere a manipulációra, és az eladó és vevő közötti kapcsolatban bevont harmadik félre épül. Felismerte, hogy a fogyasztói döntéseket legkönnyebben az elismert emberek fogyasztási szokásai határozzák meg. Az ilyen újszerű reklámhadjáratának volt „köszönhető”, hogy 1929-re a Lucky Strike cigaretta sikerrel meghódította a női fogyasztókat, és ezzel 10% -kal növelte a Lucky Strike gyártójának forgalmát. A Lucky Strike kampányában a célközönséghez igazítva az elismert embereket a modellek és színésznők adták. Ezen sikereket látva egy szalonnagyártó felkérte Bernays-t termékeinek népszerűsítésére. Bernays ebben a kampányában is támaszkodhatott a harmadik fél elismertségére, akik az orvosok voltak.  Bernays áldásos ténykedése előtt az átlagos amerikai reggeli nem volt más, mint pirítós és kávé. Ezt megváltoztatandó még orvosi kutatást is végeztek, ami megállapította, hogy bőséges reggeli egészségesebb, mert délelőtt is megfelelő energiával látja el a szervezetet. A kutatási eredmény támogatására levelet írt 5000 orvosnak, akik közül 4500 válaszolt és úgy találta, hogy a kalóriadúsabb reggeli jótékonyabb hatású volt, mint a könnyű reggeli. Természetesen ennek a kutatásnak csak akkor lett kézzelfogható eredménye, miután több napilapban is megjelent, hogy „4500 orvos javasolja a kalóriadúsabb reggelit”. Másik cikkekben pedig megállapították, hogy az egészséges reggelinek szalonnából és tojásból kell állnia. Ezen cikkek hatására Bernays elérte a kitűzött célt és a szalonnaértékesítés új csúcsokat hódított meg. Olyannyira sikerült elérnie a célját, hogy az embereke többsége még ma is azt tartja, hogy „Reggelizz, mint a király, ebédelj, mint a polgár, vacsorázz, mint a koldus.” Így lett az első „Superfoods” a szalonna és a tojás.

A „Superfoodok” propagandája a mai napig nem változott, ugyanúgy kell hozzá a harmadik fél, egy véleményvezér blogger, vagy éppen egy celeb, aki vagy tudatosan, vagy anélkül, de együttműködik a forgalmazóval, így automatikusan befolyásolhatóvá válik az általuk vezetett csoport. Egészségesnek hirdetett termékek esetén a „tudományosan alátámasztottság” is komoly befolyásoló tényező.

Kapcsolódó cikk:

Superfood – a manipuláció folytatódik