Sárgadinnye a szem és a bőr egészségének védelmében.

Megint a tökfélék népes  családjának egy tagja  a sárgadinnye. Sárgadinnye mondjuk az összesre de azért van közöttük különbség. Hálószerű  mozaik minta a bőrön vagy hosszanti mély barázdák, vagy éppen nem olyan mély barázdák  színes vagy színtelen kivitelben mint a kosárlabdán,vagy éppen teljesen sima bőr. Hát ők a sárgadinnyék a tökfélék családjából. A család sokféle tagja  könnyen beporozza egymást  és máris megjelent egy újabb hibrid.

Melyik lehet az eredeti? Európában a mediterrán térségben termő sárgadinnye egy Róma közelében lévő város nevét viseli – Cantaloupo in Sabina- vagyis Cucumis melo var cantalupensis. Magjai  Örményországból kerültek az 1400-1500 as években a pápai kertekbe. Talán így volt? A történészek sem tudják megmondani pontosan honnan ered. A Cucurbitaceae család több tagja vadon él Afrikában  azonban oda is csak úgy kerültek Ázsiából, talán Indiából vagy Kínából. Viszont a sokféle sárgadinnyét mint gyümölcsöt, és  sokféle magját mint rágcsálnivalót fogyasztják szerte a világon. A bennük levő  anyagok azonban közel azonosak,  és a bőr és a szem  egészségének szempontjából igen fontosak számunkra.

Mit tartalmaz ami olyan értékes számunkra

A sárgadinnyében együtt van jelen az alfa és a béta-karotin, és tartalmazza azok származékait is . Az alfa-karotin esetében ez a lutein, a béta-karotin esetében – ha nem említjük az A-vitamint – a zeaxantin és a kriptoxantin. Karotinoidjaihoz csatlakozik a luteolin nevű flavonoid , az antioxidáns szerves savak mint a ferulsav vagy kávésav , és az uborkánál már említett gyulladáscsökkentő  cucurbitacinok.

Ha osztályoznánk a benne levő különböző anyagok mennyiségét kiváló pontszámot kapna a C és A-vitamin tartalma, elég magasat a kálium tartalma és még mindig jót  a B-vitaminok, a K-vitamin , a magnézium és a rostok . Ha pedig a magokat is fogyasztjuk akkor megemlítendő az alfa -linolénsav tartalom.

Mi jut eszünkbe a béta-karotinról-természetesen a sárgarépa. Akkor kis összehasonlítás. Néhány sárgadinnye béta-karotin tartalma igen magas. 100 gramm friss gyümölcsre számítva 3138 mikrogramm. Ha összehasonlítjuk a naranccsal 30x annyi benne a béta-karotin. És a klasszikus sárgarépával mi a helyzet. A sárgarépa 100 grammjában kb. 8300 mikrogramm béta-karotin van, ezt nem lehet felülmúlni,  viszont a nyári melegben inkább előfordul hogy elfogyasztunk egy érett lédús sárgadinnyét -ami valószínűleg több mint 100 gramm-mint az hogy reszelt sárgarépát rágcsálunk. És a  hatalmas előny a sárgarépa javára a nyári hónapokban máris kiküszöbölve.

Egy rövid összefoglalás kb. 150 gramm sárgadinnye tartalmáról csak a kiemelkedő mennyiségeket szemlélve.

-összesen 53 kalóriát tartalmaz

-0,3 gramm zsírt

-13 gramm össz. szénhidrátot, 12 gramm cukrot, 1,4 gramm rostot és 1,3 gramm fehérjét

– ha megeszünk ennyi sárgadinnyét egyúttal   elfogyasztjuk a szükséges  napi A-vitamin 105%-át (!),  a szükséges napi C-vitamin 95%-át, a kalcium 1%-át ,a vas 2%-át, K-vitaminból, B-vitaminokból, káliumból és magnéziumból kb. pedig esetenként  kb. 5 %-ot.

Akkor térjünk vissza a címhez

A karotinoidok a természetben található sárga és vörös pigmentek ismert száma több mint  600. Ezek közül csak 40-50 található meg az emberi táplálkozásban ,és csak 14-15 mutatható ki a vérből.Azok közül amelyeket kimutathatunk az emberi vérben egyedi tulajdonságokkal bír a lutein és a zeaxantin. Ez a kettő jelentős mennyiségben található a szem sárgafoltjában és szerepük szerint kiszűrik a káros kék hullámhosszú fényt.  Minden jel arra mutat rendszeres fogyasztásuk talán kivédheti  az időskori makuladegenerációt.

A fenti kettős nemcsak a szemben hatékony hanem a bőrben is,  sőt jelentős mennyiségben jelen van ott is. Elég csak szorgalmasan fogyasztani a gyümölcsöket és a zöldségeket -köztük nyáron a sárgadinnyét – és a bőrben mindkettő felhalmozódik.  Védik a bőrt az UV -sugárzás  és a kék fény összes károsító hatásától . Gyulladás, öregedés , a sugárzás által kiváltott fotokarcinogenitás.

A másik vonal az A-vitamin.

Mi van akkor ha májban átalakul a béta-karotin A-vitaminná. Ez az opció is a szem, a bőr, a haj, a körmök egészségéhez vezet meg még sok minden máshoz!

Az A-vitamin számos szempanasz kezelésében segíthet, véd a légúti fertőzésekkel szemben, egészségesen tartja a bőrt, a hajat, a fogakat és a fogínyt. Részt vesz az ellenanyag-aktivitással rendelkező fehérjék, az úgynevezett immunglobulinok képzésében. A májfoltok, öregségi foltok kezelésében hasznos lehet.

Gyorsítja a növekedést és a csontfejlődést. Védi a száj, az orr, a garat, a légcső és a tüdő nyálka­hártyáját. Tüdőtágulat és pajzsmirigy-túlműködés esetén is jó kiegészítő hatóanyag. Visszatérve a béta-karotinhoz külön figyelmet érdemel a rák megelőzésében betöltött szerepe miatt. Már kimutatható direkt összefüggés a béta-karotin fogyasztás jótékony hatása a  prosztatarák és a vastagbélrák vonatkozásában.

Mit tesz még értünk a sárgadinnye?

sargadinnye-A vérnyomásunk szempontjából fontos káliumot és rostokat biztosítja. Magas vérnyomás esetén a nátriumbevitel csökkentése mellett fontos a káliumbevitel növelése is -együnk nyáron sárgadinnyét.

-A magas káliumbevitel összefüggésbe hozható a stroke előfordulásának csökkenésével, az izomtömeg és a csontsűrűség megőrzésével, és a vesekő kialakulásának csökkenésével is.

-A magas rost és víztartalom megelőzi a székrekedést és egészségesen tartja az emésztőrendszert.

-És nem utolsó sorban amit a “számlájára” írhatunk még a nyári melegben az a hidratálás. Magas elektrolit, C-vitamin és  víztartalom a hajnak,a bőrnek, az őket felépítő kollagénnek, de azt is mondhatnám egyszerűen csak oltja a szomjunkat.

Forrás: medicalnewstoday.com,whfoods.com , medscape.com