Az energia italok hatása aggasztó a fiatalokra

Az országos tiszti főorvos szerint “aggodalomra adhat okot”, hogy Magyarországon két hónap alatt 123 embernél idézett elő rosszullétet, illetve kellemetlen testi tüneteket az energiaital-fogyasztás – közölte az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat pénteken az MTI-vel.

 Az ÁNTSZ november 1. és december 31. között gyűjtött és feldolgozott adatai alapján elkészült az első, az energiaital-fogyasztás következményeiről szóló elemzés. Mint írták, az ország egész területéről érkeznek jelzések a mentőszolgálattól, az orvosi ügyeletekről, a gyermekorvosoktól, a védőnőktől, valamint az általános és középiskolákból energiaital-túladagolásról.
A túlzott energiaital-fogyasztás miatt rosszullétről és kellemetlen testi tünetekről beszámoló 123 ember csaknem harmadát egészségügyi ellátásban kellett részesíteni. A tünetek közül a legtöbben zaklatottságról, ingerlékenységről, felfokozott idegállapotról, nyugtalanságról, álmatlanságról számoltak be, de előfordult szédülés, hányinger, hányás, valamint szapora szívverés és mellkasi szúrás is. Az érintettek 87 százaléka fiatalkorú férfi – tették hozzá.
A rosszullétet kiváltó energiaital-mennyiség napi két deciliter és három liter között változott. Az érintettek egy része naponta többször, különböző helyeken is ivott energiaitalt, a legnagyobb arányban azonban otthon, a délutáni órákban fogyasztottak belőle rosszullétük előtt.
Az energiaital és az alkohol együttes fogyasztása végleges károsodást okozhat a májban, a szívben, és a vesében is, ennek ellenére a fogyasztók 23 százaléka próbálta ki a kettőt együtt. Emellett a 18 év alatti fiatalok, gyermekek esetében, valamint azoknál, akik nem szoktak a koffeintartalmú italok fogyasztásához, a túladagolás halálhoz is vezethet – hangsúlyozta az ÁNTSZ, hozzátéve: “ezért különösen aggasztó”, hogy a rosszullétről beszámolók 77 százaléka 18 év alatti, és 8-10 éves korú gyermekek is voltak köztük.
Az ÁNTSZ szerint az energiaital azért is különösen veszélyes, mert átmenetileg felpörget, növeli a teljesítményt, de utána még erőteljesebb fáradtságot okozhat, ami újabb és újabb fogyasztásra ösztönöz. Az energiaitalok koffeint és más, a koffein hatását felerősítő összetevőket is tartalmaznak. A nagy mennyiségű koffein fogyasztása előidézheti a koffeintúladagolás tüneteit: erős hányingert, hányást, mellkasi fájdalmat, szapora pulzust, nyugtalanságot, álmatlanságot, esetenként pánikrohamot is – hívta fel a figyelmet az ÁNTSZ

Forrás:MTI