Félre a lustasággal, a mozgás életet menthet

A testmozgás pozitív hatással bír a szervezetre. Az egeszseg.hu összeállítása azt mutatja meg, hogy a mozgás hol és hogyan fejti ki jótékony hatását.

A „mozgás” univerzális eszköz arra, hogy jobb, teljesebb, egészségesebb életünk legyen. Képes arra, hogy általános jókedvet, jobb közérzetet biztosítson. Emellett minden szervezetei egységre pozitív hatással bír. A mozgás nem meglepő módon kellemesen elfáraszt fizikailag – miközben mentális felfrissülést idéz elő – így kényelmesebb, nyugodtabb, pihentetőbb alvást biztosít. A stressz-oldás, a közösségépítő- és szociális hatások szintén a mozgás velejárói. Az alábbi felsorolás megmutatja, hogy a mozgás melyik szervre milyen hatással bír.

Agy
Kimutatták, hogy a testmozgás oldja a szorongást, javítja a hangulatot, elűzi a stresszt és a depresszió ellen is hatásos. A mozgás elősegíti, serkenti ugyanis a hangulatjavító szerotonin termelését, valamint a fájdalomcsillapító és általános jó érzést okozó endorfinok felszabadulását, termelésést az agyban.
Bőr
Fokozza a vérkeringést, így több oxigén és tápanyag áramlik a bőr sejtjeihez, amely így fiatalosabb rugalmasabb marad. Az izzadás pedig – amely a testmozgás hatására fokozódik – lehetővé teszi, hogy a szervezet a bőrön keresztül szabaduljon meg a felesleges anyagok egy részétől.

Tüdő
A rendszeresen végzett testmozgás hatására nő a tüdőkapacitás, javul a légzés. Javul a tüdő kapillarizációja, így több oxigént képes felvenni.

Szív
Rendszeres fizikai aktivitás hatására a szívizom megerősödik, nő a szív teljesítőképessége. Az izmok megerősödése alacsonyabb „fordulaton” teszi lehetővé a szívizmok számára a vér keringetését, ezáltal lassul a pulzus. Az aktív életet élőknél ráadásul kisebb a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázata.

Emlők
Tanulmányok igazolták, hogy a rendszeresen végzett testedzés hatására csökken az emlőrák kialakulásának valószínűsége a nőknél.

Vérnyomás
Rendszeres fizikai aktivitás hatására bizonyítottan csökken a magas vérnyomás kialakulásának veszélye, illetve akiknél ez már fennáll, ott jelentős javulás érhető el. A javuló érhálózati teljesítmény illetve a szívizmok erősödése, az erek rugalmassága csökkenti a magas vérnyomásra való hajlamosságot.

Vérzsír értékek
A vérben található HDL (védő) koleszterin szintje nő, míg az LDL (károsító) koleszterin szintje csökken a rendszeres testmozgás hatására. Az artériák falán így nem keletkeznek zsírt és egyéb anyagokat tartalmazó lerakódások (plakkok). Így csökken a vérrögök kialakulásának kockázata a szív-koszorúerekben, amely szívinfarktushoz vezethet, illetve az agyat ellátó artériákban, amely pedig stroke-ot okozhat.

Diabétesz
Rendszeresen végzett testmozgással megelőzhető, illetve kordában tartható a 2-es típusú cukorbetegség. A mozgás serkenti, az inzulin – az a hormon, amelynek kulcsszerepe van a vércukorszint szabályozásában – termelést, amely jobban ki tudja fejteni a hatását, így a vércukorszint ellenőrzés alatt tartható.

Vastagbél
Csökken a kolorektális daganatok kialakulásának esélye, megszűnik a székrekedés. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy a felgyorsul a táplálék áthaladása a bélcsatornán. Kevesebb lerakódás és tisztább bélfal a következménye. Akár komolyabb bélflóra változás is elérhető a „tisztulással”.

Nemi vágy
A rendszeres, közepes intenzitású aerob edzés (maximális teljesítőképesség 60-70%-án végzett edzés) bizonyítottan jó hatással van mindkét nemben a libidóra és a szexuális teljesítményre. Az előzőekben említett plakk-képződés a nemiszerveken található artériákra is érvényes, megakadályozva a vér szabad áramlását, amely merevedési zavarok kialakulásához vezethet. A rendszeres testmozgás tehát hozzájárul pl, a hímvesszőt ellátó artériák általános jó állapotának fenntartásához. Valamint a mozgás során az erősödő izmok hatására a tesztoszteron szint is emelkedhet, amely szintén bizonyos mértékig egészségesen fokozz a nemi vágyat.

Csontok
A gravitáció ellen ható mozgások és gyakorlatok, mint a futás, lépcsőzés, súlyzózás, segítenek a csonttömeg megtartásában, így megelőzhető, illetve mérsékelhető a csontritkulás.

Izomzat
A rendszeres edzés hatására megerősödnek az izmaink, megőrzik mobilitásukat, megfelelő nyújtás hatására megőrzik, rugalmasságukat. Állapotuk egyértelműen javítható! Ennek következtében a csontok védettebbek lesznek a sérülésektől. A fejlettebb izomzat ugyanakkor stabilitást ad, javítja az egyensúlyt és a koordinációt. Ez utóbbinak különös jelentősége van az időskori elesések megelőzésében.

Ízületek olajozása
A rendszeres testmozgás folyamatosan „keni”, beolajozza az ízületeket, ezáltal csökken az ízületi fájdalom és merevség, az izületek kiszáradása, felületi sérülése, megőrizhető a mozgásterjedelem. Ezen kívül az ízületi gyulladás esetén növeli a hajlékonyságot és az izomerőt.

Testtömeg megőrzése, karban tartása
Az elhízás megelőzésében és kezelésében is kiemelt szerepet kap a rendszeres testmozgásnak. Segítségével elégethetők a felesleges kalóriák, így azok nem rakódnak le a szervezet zsírraktáraiban, illetve a testsúlycsökkentéshez szükséges kalóriadeficit előállításában a diéta mellett a másik fontos tényező.

forrás: egeszseg.hu