Az utolsó immunerősítő tipp: béta-glükánok

Mit szeretnénk elérni amikor valami immunerősítőt keresünk? Természetesen azt hogy lehetőleg külső segítség nélkül a saját immunrendszerünk álljon ellen a fertőzéseknek,és az a valami amit keresünk optimalizálja a szervezet válaszát a kihívásokra akár fertőzésről  vagy egyéb betegségekről legyen szó.

glucoseEgész meglepő hogy ezt a hatást ez esetben-erős túlzással– egy cukornak köszönhetjük.Mégpedig a D-glükóznak amelyből mint monomerből béta-glikozidos kötések segítségével  különböző béta-glükánok épülnek fel.Összekapcsolódnak plusz még el is ágaznak, de az alapegység mindig a glükóz marad.

A béta-glükán kifejezés aztán már az oldható rostok csoportját jelöli amelyek számos növényi forrásban megtalálhatók. A béta-glukánok nem esszenciális tápanyagok, viszont az is igaz hogy az emberi szervezet nem termel magának ilyeneket, meg az is hogy számos pozitív egészségügyi hatással rendelkeznek.

Felépítésük szerint a gabonák (zab, árpa,búza) inkább béta 1,3-glükánokat és béta 1,4-glükánokat tartalmaznak ,  a gombás  források mint a sütőipari élesztő és a gyógygombák ( Reishi, Shiitake és Maitake )  inkább a béta-1,3-glükán és béta-1,6-glükánok keverékét tartalmazzák.

0000000136Ha 100 gramm gabona béta-glükán tartalmát nézzük a legnagyobb mennyiség az árpában található 2-20 g (65% vízben oldható frakció), és a zabban: 3-8 g (82% vízben oldódó frakció). Egyéb gabonafélék is tartalmaznak béta-glükánt de sokkal kisebb mennyiségben: cirok 1,1-6,2 g, rozs 1,3-2,7 g, kukorica 0,8-1,7  g, tritikálé 0,3-1,2  g, búza 0,5-1,0 g, durumbúza 0,5-0,6  g, és a rizs 0,13  g .

A béta-glükánok  egyben élelmi rostok és immunrendszeri stimulánsok is .

Mint élelmi rostok kifejezetten hatékonyak a metabolikus szindróma elleni harc minden összetevőjével szemben:magas vérnyomás, magas koleszterin szint,  magas vércukorszint és az elhízás.  Mint ilyen a szívbarát élelmiszerek közé tartozik.

De hogyan befolyásolják az immunrendszert?Miután sokan és sokfélék összefoglalva elmondható róluk hogy  a  immunológiai hatékonyságuk  változatos és függ molekulatömegtől,  a szerkezettől, az elágazás mértékétől, valamint a sejttípustól, amelyet “tevékenységükkel” megcéloznak.. Mégis az elmúlt években jól dokumentált a gombákból, élesztőből, tengeri algából  kivont béta-glükánok  immunmoduláns hatása. Stimulálják  mind a  humorális, mind a celluláris immunitást.  In vitro vizsgálatok kimutatták, hogy a béta-glükánok javítják a makrofágok funkcionális aktivitását és növelik a mononukleáris sejtek és a neutrofilek mikrobaellenes  hatékonyságát . A sok  különböző kutatás ellenére  pontos hatásmechanizmusukat még nem sikerült egységesen leírni, mert a sokféle béta-glükán az immunrendszer többféle sejtjének immunválaszára van hatással. Az viszont teljes bizonyossággal kimondható, hogy  modulálják a szervezet saját működését.

  1. segítenek például  antibiotikummal szemben rezisztens és a vírusok okoznak felső légúti fertőzések esetén
  2. az utazók hasmenése mögött álló  Escherichia coli fertőzés esetén
  3. talán még az is elmondható róluk hogy csökkentik a nátha és a felső légúti fertőzések tüneteit és meggyorsítják a betegség lefolyását

Utolsóként javaslatom tehát a télre, a megfázásokra, az influenzára vagy csak az immunrendszer legyengülésére készülve szedjünk béta-glükán kiegészítőket, vagy egyszerűen válasszuk a béta-glükánt tartalmazó élelmiszereket.

Forrás