Mik azok a növényi szterolok és sztanolok

Közel 50 éve köztudott, hogy a növényi szterolok, valamint sztanolok- más nevükön fitoszterolok és fitosztanolok- csökkentik a vér koleszterinszintjét a koleszterin bélben történő felszívódásának részleges blokkolásával. Mára már széles körben, élelmiszerek nagy választékában elérhetőek azok számára, akik csökkenteni szeretnék koleszterinszintjüket.

fitoszterolokA növényi szteroloknak, illetve sztanoloknak a koleszterinéhez nagyon hasonló szerkezetük van. A szterolok kis mennyiségben számos gyümölcsben, zöldségben, diófélében, magokban, hüvelyesekben, növényi olajokban és egyéb növényi forrásokban megtalálhatóak, továbbá alapvető összetevői a növényi sejthártyának. Elenyésző mennyiségben, a sztanolok is megtalálhatóak hasonló élelmiszerekben, de kereskedelmi használatra hidrogenizációval állítják elő őket növényi szterolokból. Azok az egyének, akik jellegzetesen a nyugati étrendet követik, 20-50 mg szterolt és 150-400 mg sztanolt fogyasztanak el egy nap. Ilyen kis mennyiségben azonban nincs klinikailag szignifikáns hatásuk a koleszterin felszívódásra.

A szterolok és sztanolok hatása a vér koleszterinszintjének csökkentésére

Az emelkedett koleszterinszint, különösen az alacsony sűrűségű lipoprotein (LDL) koleszterin szintje, illetve a szívkoszorúér-megbetegedések (CHD) rizikójának emelkedése között megalapozott összefüggés van. Az emberek csökkenteni tudnák koleszterinszintjüket, illetve a szívmegbetegedések rizikóját, amennyiben egy egészséges, kiegyensúlyozott étrendet követnének (telített zsírsavakban és koleszterinben szegény, omega-3 és omega-6 többszörösen telítetlen zsírsavakat optimális mennyiségben tartalmazó, zöldségekben, gyümölcsökben bővelkedő étrendet), illetve fizikailag rendszeresen aktívak lennének.

Számos klinikai vizsgálat támasztja alá alapvető bizonyítékokkal, hogy a növényi szterolok, valamint sztanolok csökkentik az összes, illetve az alacsony sűrűségű lipoprotein (LDL) koleszterinszintjét, a koleszterin felszívódásának részleges megakadályozásával; továbbá azt, hogy hatásuk más stratégiák, mint pl. az alacsony zsírtartalmú étrend és/vagy a koleszterinszintet csökkentő gyógyszerek, mint sztatinok hatásait egészíti ki.

Vizsgálatok kimutatták, hogy a vér koleszterinszintjének csökkentése elérhető napi 1-3g növényi szterol, illetve sztanol fogyasztásával, de további csökkenés nem érhető el 3g feletti bevitel esetén sem. Napi 2g növényi szterol, illetve sztanol bevitele általában az LDL-koleszterinszint 10%-os csökkenésében nyilvánul meg. 15%-os LDL-koleszterincsökkenés akkor érhető el, ha a 2g növényi szterol vagy sztanol bevitelét telített zsírsavakban szegény, szívbarát étrenddel vegyítjük. Epidemiológiai adatokra alapozva úgy vélik, hogy az LDL-koleszterin 10%-os csökkenése a CHD rizikót életreszólóan mintegy 20%-kal csökkenti.

A biztonság szemszögéből

Egy átfogó, biztonságot értékelő program (illetve a Novel Food jóváhagyása a növényi szterolokat illetően), továbbá az 1999-től számos európai országban alkalmazott alapos biztonságtörténet igazolja a növényi szterolok, valamint sztanolok biztonságát.

Bár napi 2-3g szterol, illetve sztanol fogyasztása 1-12 hónapos periódust követően, a plazmakarotinoid szintjének enyhe csökkenését eredményezheti, ez megelőzhető olyan étrend követésével, mely napi öt alkalommal tartalmaz magas karotinoid tartalmú gyümölcsöket, valamint zöldségeket (mint a sötétzöld, citromsárga, narancssárga gyümölcsök és zöldségek).

Termékszabályozás és a címkézési előírások

Mivel 3g feletti napi bevitelnek nincs további koleszterincsökkentő hatása és a vérben lévő béta-karotin szintet is csökkentheti, a Tudományos Élelmiszer Bizottság megállapította, hogy a napi 3 grammnál magasabb bevitel kerülendő. Ennek eredményeképp az Európai Bizottság a hozzáadott növényi szterolok, illetve sztanolok mennyiségét számos élelmiszer (mint a kenőzsiradékok, salátadresszingek, tej, fermentált tej, joghurt-, valamint sajtfélék, szójaitalok, illetve csípős szószok) esetében szabályozza, olyan módon megjelenítve azokat, hogy könnyen lehessen azt maximum 3 grammot (amennyiben egy adagot fogyasztunk egy nap) vagy 1 grammot tartalmazó adagokra (amennyiben 3 adagot fogyasztunk egy nap) osztani.

A Bizottság címkézési előírásai megszabják, hogy minden terméken tisztán fel kell tüntetni, amennyiben növényi szterolokat vagy sztanolokat tartalmaz, számos alkalmasságra és felhasználásra vonatkozó állítással egyetemben (pl. hogy elsősorban azok számára javasolt, akik csökkenteni szeretnék vérkoleszterin-szintjüket; a koleszterincsökkentő kezelés alatt állók csak orvosi felügyelet alatt fogyaszthatják őket; a termék terhes, valamint szoptató nőknek, illetve 5 év alatti gyermekeknek táplálkozástani szempontból alkalmatlan lehet).

Forrás: eufic

A fejlett országokban élők diétája tehát a  becslések szerint 150-450 mg fitoszterolt tartlamaz. Napjainkban valószínűleg  a vegetáriánusok jutnak a legtöbb növényi koleszterin csökkentőhöz őseink étkezésében azonban legalább napi 1000 mg fitoszterol volt. Mit kellene ennünk ha a koleszterinszint csökkentést természetes módon szeretnénk megoldani. Legnagyobb mennyiségben a finomítatlan növényi olajokban találhatjuk meg ide értve a zöldség, dió, és olíva olajat. A diófélék, magvak, teljes kiőrlésű gabonák és a hüvelyesek szintén jó étrendi forrásai a fitoszteroloknak.

 

Néhány élelmiszer fitoszterol tartalma

Food Mennyiség
Fitoszterolok (mg)
Búzacsíra ½ csésze (57 g)
197
Rizskorpa olaj 1 evőkanál (14 g)
162
Szezámolaj 1 evőkanál (14 g)
118
Kukorica olaj 1 evőkanál (14 g)
102
Repceolaj 1 evőkanál (14 g)
92.
Földimogyoró 1 uncia (28 g)
62
Búzakorpa ½ csésze (29 g)
58
Mandula 1 uncia (28 g)
39
Kelbimbó ½ csésze (78 g)
34
Rozskenyér 2 szelet (64 g)
33
Makadámdió 1 uncia (28 g)
33
Olívaolaj 1 evőkanál (14 g)
22

A fenti adatokból azért kiderül elég nehéz lenne a napi étkezéssel biztosítani a szükséges  2-3 grammos adagot.

Néhány érdekesség:

-1,5-1,8 g /nap fitoszterol fogyasztás 30-40%-kal csökkenti a felszívódott napi koleszterin mennyiséget, 2,2g/nap pedig már 60%-os csökkenést eredményez.

-A szervezet válaszul a kevesebb bevitelre a saját endogén koleszterin szintézisét megnöveli, a vérben keringő koleszterin mennyisége mégis csökken.

-A koleszterin fontos összetevője az emberi sejt membránjának. Néhány állatkísérletben  a fitoszterolok nagy mennyiségű bevitele a vörösvértestek membránjának csökkenő rugalmasságát és fokozott  törékenységét idézte elő. Azonban emberben napi 1g fitoszterol bevitel 4 héten át nem mutatott ilyen hatást.

-Néhány állatkísérlet szerint a fitoszterolok magasabb bevitele  képes gátolni a tesztoszteron átalakulását dihidrotesztoszteronná amely egy aktív metabolit. Emberben nem tapasztaltak  jelentős változást olyanoknál sem, akik egy éven át napi 1,6g fitoszterolt fogyasztottak.

-A szitoszterin ( a növényi szterinek egyik természetes formája) in vitro képes volt tenyésztett humán prosztata, emlő és vastagbél daganatos sejtek apoptózisát  (sejthalál) előidézni.

-Korlátozott kutatások szerint amelyeket sejttenyészeteken és állatokon végeztek a fitoszterolok gyengítik a gyulladásos immunsejtek aktivitását.

 60-130 mg  béta-szitoszterol napi  bevitele -néhány  emberen végzett klinikai vizsgálatok alapján-  enyhíti a jóindulatú prosztata megnagyobbodás (BPH) tüneteit.

-Mivel a fitoszterolok csökkentik a koleszterin felszívódást és a szérum LDL koncentrációját felmerül a kérdés mi van a zsírban oldódó vitaminokkal (A, D, E és K). Általában a növény szterolokkal  és sztaninokkal dúsított élelmiszerek fogyasztása napi  1,5 g vagy nagyobb mennyiségben  jól táplált lakosság esetén nem volt  káros hatással  a zsírban oldódó vitamin státuszra .

-Kontrollált klinikai vizsgálatok alapján ha a sztatin típusú gyógyszereket  napi 2-3g. fitoszterol bevitellel egészítették ki a koleszterin szintet további 7-11%-kal lehetett  csökkenteni.

-Ami pedig mellékhatásként szerepel -a vérben levő karotinoidok mennyiségének csökkenése-helyes táplálkozással kiegyenlíthető.

Forrás: oregonstate.edu

Elég sok érv szolgál amellett, hogy aki természetes módon szeretné csökkenteni a koleszterin szintjét kipróbálhatja a fitoszterolokat akár táplálkozási, akár tabletta formában, vagy  a gyógyszerek hatékonyságát is növelheti ezzel a módszerrel.