Kutatás: az okostelefonok és a tabletek megnehezítik a szülők dolgát

 

(MTI) – A okostelefonok és a tabletek megnehezítik a nevelést. Az elektronikus eszközök nem helyettesítik a szül?t, s?t még több munkát adnak neki, mert új szabályokról kell megállapodnia gyermekével és ellen?riznie kell, biztonságosak-e a látogatott oldalak és játékok – állapították meg amerikai médiakutatók.

 

tablet    Noha a digitális eszközökkel a szül?k szórakoztathatják, a telefonon pedig mindig elérhetik gyerekeiket, az új alkalmazások és weboldalak minden eddiginél több döntéshozatal elé állítják a feln?ttet – tudósított a LiveScience tudományos-ismeretterjeszt? portál a chicagói Northwestern Egyetem médiafejlesztési központjának kutatásáról.
„Bár úgy t?nhet, egyre többen használják a digitális eszközöket bébiszitter helyett, a szül?k többsége nem ilyen. Az volt a benyomásunk, minden étteremben minden kisgyerek kezében tabletet látunk. Kutatást indítottunk, mert arra voltunk kíváncsiak, valóban így viselkedik a szül?k többsége? Képerny?t adnak a gyerek kezébe, csak hogy csöndben legyen?” – magyarázta Alexis Lauricella, a Northwestern Egyetem médiakutatója.
Kollégáival együtt körülbelül 2300 szül?t?l kérdezték meg, milyen stratégiát alkalmaznak gyerekeik digitális környezetével kapcsolatban. A megkérdezettek mintegy 70 százaléka mondta, hogy az okostelefonok és a tabletek nem könnyítik meg a nevelést.
Körülbelül 37 százalékuk állította, hogy f?zés közben valószín?leg bekapcsolja a gyereknek telefont vagy a tabletet, 17 százalék nyugtatja meg a ny?gös kicsit ezekkel az eszközökkel. Ennél is gyakrabban fordult el?, hogy büntettek vagy jutalmaztak az elektronikus készülékek használatával.
A „digitális nevelés” rengeteg új döntés elé állítja a szül?ket. Az új technológiák kora el?tt elég volt annyit mondani, miel?tt elengedték a kicsiket biciklizni, hogy ne álljanak szóba idegennel, vacsorára pedig érjenek haza. Most a gyerekek naponta órákat töltenek videojátékokkal vagy fényképek feltöltésével, a közösségi oldalak és egyéb alkalmazások olyan mennyisége érhet? el, hogy a szül?nek, aki gyereke biztonságáért aggódik, mindet végig kell látogatnia és lehet, hogy minden egyes programra új szabályokat kell alkotnia – mondta Lauricella, a kutatás vezet?je.
Drámai következményei is lehetnek, ha a gyerek számára nem alakították ki a biztonságos nethasználat feltételeit. A tizenkét éves floridai diáklány, Rebecca Ann Sedwick szeptember elején öngyilkosságot követett el, miután hónapokon át szenvedett a netes bántalmazástól. Noha iskolát váltott és édesanyja törölte a Facebook-fiókját, a kislány újabb oldalakat töltött le, amelyeket szülei nem ismertek, üldöz?i pedig megtalálták ott is.
Többnyire azonban kevésbé drámaiak a digitális eszközökkel kapcsolatos kockázatok: a szül?k aggódnak, hogy a gyerek nem tanul jó modort vagy nem készül el a házi feladat, mert túl sok id?t vesz el a közösségi média.
„Még inkább megnehezíti a nevelést, hogy nincsenek egyetemesen elfogadott társadalmi szabályai a digitális eszközök használatának. Udvariatlan dolog például tabletet adni a gyerek kezébe egy étteremben, hogy nyugton maradjon? Elfogadható, hogy azonnal telefonálgatni kezdjen a gyerek, ahogy hazaér az iskolából vagy el?bb üdvözölnie kellene a szül?t, és váltani vele néhány szót az iskolában történtekr?l? A gyereknek kötelez? felvenni a telefont, ha a szülei keresik? Olyan új dolgokról kell megállapodniuk ma a feln?tteknek és gyerekeiknek, melyekr?l eddig soha még” – f?zte hozzá Schofield Clark.