Furcsa tudomány: hogyan vegyük rá a kisgyermeket az olvasásra

Ebben a témában minden gyakorló szülőnek vagy nagyszülőnek vannak ötletei, de ha egy állatorvostudományi egyetem kutatócsoportja is segít abból mégis valami egészen érdekes dolog sül ki.

A kutatás címe is elég meglepő: A kutyák segítségével történő olvasás előnyei! Kinek jutna ilyesmi eszébe egyáltalán? De a kutatás mögött levő érvek mindenki számára teljesen elfogadhatóak. Az olvasási nehézségek az oktatás egész jövőbeni sikerét befolyásolják. Az olvasás gyorsasága, a szöveg értése mindennek az alapja. Ennek hiánya sikertelenséghez vezet és korán ellenszenvet szülhet az iskola iránt a gyermekben.

Az iskolai órarend azonban csak korlátozott időt enged az olvasás gyakorlására és a nehézségekkel küzdők számára ez az idő bizony nem elegendő. A kutatók valamilyen motivációt kerestek amivel rábírhatják a második osztályos tanulókat hogy nap mint nap fordítsanak időt az olvasásra, és ezzel fejlesszék olvasási készségüket. Két cél lebegett a szemük előtt-hatékonyság és kreativitás-mikor létrehozták a terápiás kutyákkal történő olvasási programot. Az állatokkal való kapcsolat sok pszichológiai és egészségügyi előnnyel jár különösen kisebb gyermekek számára. Más tanulmányok szerint az állatokkal való kapcsolat  kialakítja a kisgyermekben az autonómiát, fejleszti az énképet az önbecsülést, és más a siker szempontjából fontos tulajdonságokat. A házi állatok támogató jelenléte nyugtatólag is hat a hangos olvasásra kért gyermekeknél mert pl. csökkenti a vérnyomásukat.  A stressz csökken, a tanulási folyamat sokkal élvezetesebb és kényelmesebb a gyermek számára, szinte mint a játék.

18 kisiskolás gyermek vett részt a programban akiket arra kértek olvassanak fel hangosan hetente 30 percet. A csoport fele ezt egy felnőttnek tette, a másik fele pedig egy terápiás kutyának. A kísérlet során az embernek olvasó gyermekek közül minden harmadik lemorzsolódott, -pedig valljuk be hetente harminc perc egyáltalán nem megterhelő – akik a kutyával végezték a feladatot azok közül egy sem.

Program végén az iskolai mérési elveknek megfelelően mérték a gyerekek teljesítményét és a kutyás csoportban saját magukhoz viszonyítva enyhe fejlődést tapasztaltak amely ugyan nem volt tudományos mércével szignifikáns ,de legalább a kiindulási állapotot sikerült fenntartani. Tegyük hozzá a kísérlet egy nyári szünet öt hete alatt zajlott ,amikor nem volt rendszeres iskolai elfoglaltság és olvasás óra. A program kitalálói egy kreatív módszert kerestek amellyel szórakoztató módon meg tudják akadályozni az olvasási képesség elvesztését a szünidő alatt.

A kísérletben részt vevő állatok  egy nonprofit szervezet  terápiás kutyái voltak akiket ápolási otthonok, pszichiátriai központok, börtönök, hospice házak látogatására képeztek ki. Házi körülmények között egy békésen szunnyadozó kedvenccel is ki lehet próbálni a kísérletet, nagy baj biztosan nem lesz belőle.

A kísérlet kitalálója:Tufts Cummings School of Veterinary Medicine, North Grafton, a megvalósításban részt vett a helyi nyilvános könyvtár,és a Delta Society önkéntesei és kutyái.

Forrás:vet.tufts.edu