A zöldségek többet érdemelnek

A saláta több mint ecetes-cukros lében úszó zöldség! Ne csupán ezt az egy verziót ismerjük és készítsük el konyhánkban! A felhasznált zöldségek variációja, a fűszerek kavalkádja, az elkészített öntetek, más néven dresszingek sokszínűsége a garancia arra, hogy valóban sokféle salátát varázsolhatunk az asztalra.

Mielőtt bárki azt gondolná, semmi kifogásunk a kevés cukorral (vagy édesítővel), ecettel készített, fűszeres páclé ellen, amelynek klasszikus képviselője a tojásos galuskához készített fejes saláta, de ezer egy elkészítési módja van a salátaként kínált menünek.

A zöldségeket nem csak vízben főtt köretként lehet felszolgálni. Ez csupán egy – nem a legkedvezőbb – ételkészítési mód, de sokféle konyhatechnológiai trükk van, amelyek segítségével ízletes zöldséges fogásokat alkothatunk.

A zöldséges ételek készítésében még kezdőknek ajánljuk a gőzben párolást, a sütőzacskóban sütést (ahol a zöldség mellé egyéb finomságokat, pl. húst, fűszereket is pakolhatunk), a rakott- illetve a töltött zöldségek kipróbálását.

Aki profinak érzi magát, az felfújtakkal, pudingokkal (na nem a vaníliapuding, hanem állagában hasonló, de elkészítésében és összetételében teljesen más puding, pl. spenótos puding, sajtmártással) és csőben sültekkel is próbálkozhat.

De persze a zöldségekből készíthetünk szendvicskrémeket. Ki ne ismerné a padlizsánkrémet, vagy a zakuszkát, de kóstoltatok már brokkoli-, zöldborsó-, zeller- esetleg cukkíni vagy céklakrémet? Hű azok is nagyon finomak.

Nem beszéltünk még a levesekről sem. A hazai étkezési kultúránk, étkezési szokásaink miatt széles a tárháza a zöldséges leveseknek, a tradicionális gulyáslevestől, a húslevesen át a zöldbabos palóclevesig, de lassan divatba jön a spenótleves túrógaluskával, a sütőtökrémleves pirított tökmaggal megszórva, vagy a füstölt sonkás tejfölös kelbimbóleves.

Ha leveknél maradunk házilag, zöldség-gyümölcs centrifugák, turmixok, prések, reszelők segítségével, egészséges zöldségleveket is készíthetünk. Amennyiben otthon alkotunk gyümölcs- és zöldségleveket, úgy párosíthatjuk az ízeket, ahogy szeretnénk, és nem, nem mindegyik rettenetes ízű! Jó hír, a zöldséglevek egy része almával jól kombinálható. Kellemes az almás-sárgarépalé, almás-sütőtöklé, vagy éppen az almás-céklalé, de izgalmas a sárgarépa-zeller-céklalé keveréke, vagy a mentás uborkalé is.

Nem, még mindig nincs vége a zöldségek felhasználási lehetőségének:

  • Zöldséges raguk– ahol ízlés dolga, hogy például a magyaros, sárgarépát, zöldborsót, karfiolt, hagymaféléket, zöldpaprikát, paradicsomot és zöldfűszerek tartalmazó formát, vagy a mediterrán jellegű, padlizsánnal, cukkínivel, zöldbabbal, pici chilivel és oregánóval készült verziót választjuk.
  • Zöldséges tokányok– egyik ismert képviselője a gombás tokány, teljes őrlésű lisztet is tartalmazó galuskával mennyei, de kerülhet a tokányba csemege uborka (hetes tokány), kukorica, lecsó, vagy éppen babféle is, ízesíthetjük kaporral, gyömbérrel, mustárral, kínálhatjuk puliszkával.
  • Zöldséges omlettek– itt is sokféle zöldséget használhatunk. Érdemes megnézni, milyen már kissé fonnyadó, maradvány zöldségek „senyvednek” a hűtő rekeszében, melyek egy raguhoz, vagy tokányhoz „nem lennének elegen”, de egy egyszerű tojásétel megbolondításához igen.
  • Zöldséges tészták– például egy hagyományos káposztás cvekedli önmagában sósan, borsosan sok-sok káposztával is finom, de akár egy harcsapaprikás köreteként is. E mellett a spenótos, sonkás-brokkolis, gombás-póréhagymás, sajtos-sütőtökös tészták, sok-sok friss fűszernövénnyel is kiváló fogások lehetnek.
  • Sült és kelt tészták, pl. sós muffinok töltelékei lehetnek a zöldségek, vagy zöldséges raguk húsoknak, halaknak, tésztáknak, palacsintáknak.
  • Megtisztítva ésvékony hasábokra vágva – sárgarépát, uborkát, halványító (angol) zellerszárat, karalábét, zöldpaprikát, jégcsapretket – mártogatósokkal kínálva egyszerű ám nagyszerű parti fogások, és akár dupla zöldség dózis, dupla élvezet is lehet, hiszen a mártogatósok alapjául is szolgálhat a zöldség.
  • Zöldség chipseketházilag is készíthetünk céklából, sárgarépából, sütőtökből, zellerből, burgonyából, édesburgonyából, csicsókából, paszternákból, fekete retekből zsiradék hozzáadása nélkül is.
  • Alegegyszerűbb mód a zöldségfogyasztásra pedig az, ha a fűszeres túrókrémes, sajtkrémes, halkrémes, felvágottas… kenyérhez elrágcsálunk jó néhány darabot az idény zöldségei közül.

És még annyi mindent lehetne írni a zöldségekről…

Egészség.hu