Mindent másra kéne használni (?): a dió

A dió egészségünkre gyakorolt pozitív hatásairól már számtalanszor szó esett, de az, hogy ugyanúgy elősegíti a jó alvást mint egy altató… nos ez kevéssé ismert. Bár az előbbi mondatban azért van egy kis túlzás…. vagy azt is mondhatnám nem is kicsi.

Az ember szervezetében termelődik egy hormon a melatonin amely szabályozza az alvás és az ébrenlét ciklusát. Az álmosság,-mely éjszaka segíti az elalvásunkat- kiváltása mellett  a melatonin erős antioxidáns, megtisztít attól a “biokémiai rendetlenség”-től, amely felhalmozódik a szervezetben a nap folyamán, oxidatív károsodást okozva  a sejtekben és membránokban. Az antioxidánsok között a melatonin egyedülálló, mert  zsírban és vízben is oldódik, és gyorsan átjut a vér-agy gáton.

Amikor a kívülről érkező fény gyengül vagyis  sötétedik a szervezet növeli a melatonin termelését jelezve ezzel   ideje nyugovóra térni. Ez azonban nem mindenkinek sikerül, csak gondoljunk a több műszakos munkarendben dolgozókra, vagy az utazókra akiknek esetleg jelentős időeltolódással kell küzdeniük és biológiai órájuk összezavarodik. Plusz vannak még néhányan akik csak szimplán nem tudnak elaludni. Ilyenkor kis segítség lehet a szervezetnek a kívülről bevitt melatonin.

A kutatók azt tűzték ki célul, hogy megvizsgálják milyen mennyiségben van jelen a melatonin a dióban,  és az étkezéssel bevitt melatonin megjelenik-e a vérben növelve annak antioxidáns kapacitását.

Az eredmény: a dióban kimutatható melatonin igen kis mennyiségű, csupán 2,5-4,5 nanogramm/gramm. Viszont a patkánnyal folytatott kísérlet azt mutatja hogy az étrendben levő dió valóban növeli a vér melatonin szintjét és antioxidáns kapacitását.

És itt jön a nagy túlzás magyarázata: az elalvást elősegítő melatonin tabletta hatóanyag tartalma 3 milligramm, tehát a dió normál fogyasztásával bevihető melatonin olyan parányi, hogy nem fogunk elaludni tőle. Viszont élvezhetjük a benne levő sok egyéb jótékony vegyület hatását is.