Mindenféle “kórság” ellen banán

Kevesen tudják, hogy ez a kedvelt és ma már télen-nyáron elérhető trópusi gyümölcs milyen sok összetevőt tartalmaz. A benne lévő tápanyagok, ásványi anyagok és vitaminok számos előnyös fiziológiás hatást eredményeznek, s hozzájárulnak jó néhány élettani kellemetlenség tompításához. Lássuk, mi mindenre jó ez az egzotikus gyümölcs!

  • Egy átlagos banán 22,9 cm hosszú. Összetételét tekintve 2 g fehérjét, 4 g rostot, 0,4 g zsírt, 16 g szénhidrátot, 682 mg káliumot, 78 mg magnéziumot és 140 mg kálciumot tartalmaz. Az átlagos banán kalóriatartalma 140 Kcal.
  • Kevesen tudják, hogy a banán a szexuális étvágyat is növeli. Ezt a benne található nyomelemek – cink, molibdén – és különböző hormonok okozzák.
  • A banánnak többnyire úgynevezett lúgtöbblete van, így hozzájárul a szervezet sav-bázis háztartásának egyensúlyban tartásához.
  • A banánban lévő magnézium és kálium jó hatással van a vérnyomásra, de nem helyettesíti az orvos által felírt gyógyszert.
  • A szédülés gyakran a B 6 -vitamin hiányának a következménye. A banán – B 6 – vitamin-tartalmának köszönhetően – ebben is segít. Sőt, a cserepes ajkakra, a fáradtságra és a hajhullásra is kitűnő gyógyír lehet.
  • A banán számos olyan tápanyagot tartalmaz, amely az egészséges, nyugodt és mély alváshoz szükséges: a triptofán aminosav elősegíti a harmonikus elalvást, a tirozin aminosav pedig mély, zavartalan alvást tesz lehetővé. Ezért javasolják a banán és a tej összekeverését, mivel a tej is tartalmaz nyugtató anyagokat. A dolog nyitja: a szervezet a triptofánból melatonin nevű alváshormont hoz létre.
  • Verejtékezéssel sok magnéziumot veszítünk, ezért az izomgörcsök elkerülése érdekében minél gyorsabban vissza kell állítani a szervezet rendes magnéziumszintjét. A banánban sok magnézium van.
  • Aktív sporttevékenység közben gyorsul a szívverés. A banánban található kálium a szív védelmére is szolgál. De vigyázzunk, hogy ne együnk túl sok banánt sportolás előtt és közben, inkább sportolás után együk meg a szükséges mennyiséget.
  • Lazuljon el banánnal! A banán klasszikus stresszűző gyümölcs. Értékes növényi pigmenttel látja el szervezetünket, amely nyugtató hatású, ezáltal segít a stressz elkerülésében.
  • A banánt öregedést lassító gyümölcsként is szokták említeni A-, C- és E-vitamin-tartalmánál fogva, amelyek fiatalon tartják a sejteket. Ezenkívül a benne lévő nyomelemek és ásványi anyagok is lassítják az öregedést.
  • A banán segít a nőknek a menstruáció előtti szindróma – erre felpuffadás, mellérzékenység, fejfájás, fáradtság, ingerlékenység és depresszió jellemző – enyhítésében, amely a menstruáció előtti második-hetedik napon jelenik meg, s a vérzés kezdetével szűnik meg. Magnézium, kálium és kalcium révén a banán e betegség természetes ”gyógyszereként” működik, s B 6 -vitamin- és cinktartalma szintén hozzájárul a kellemetlen tünetek enyhítéséhez.

Forrás:Új Diéta 2004/3