Kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét, természetgyógyászát

A napokban nagy felháborodást váltott ki, hogy az ELTE TTK oktatási dékánhelyettese az egyik MLM-es hálózat noni italának vásárlására buzdított egy videóban. Nem nagyon értem a hirtelen jött felzúdulást, hiszen ez már a 2000-es évek óta mindennapos gyakorlat.  Szinte minden egészségmegőrző terméket forgalmazó MLM-es cégnél fellelhető már egy vagy több orvos, természetgyógyász, ápolónő vagy éppen gyógyszerész.
secretA MLM-es rendszerben forgalmazott termékek kitalálói és a rendszerek üzemeltetői egy idő után rájöttek arra, hogy a potenciális vásárlók szemében csak úgy tudják növelni a bizalmat a termékükkel és a rendszerükkel szemben ha elérik azt, hogy egy doktori címmel rendelkező személy, vagy nevesebb természetgyógyász is beáll a terméket népszerősítők csapatába. Az orvosoknak az volt a feladata hogy a nevükkel, szakmai titulusaikkal a megbízhatóság látszatát keltsék, videókban, cikkekben és előadásokban biztassák a gyógyulni vágyókat az általuk népszerősített termék megvételére. Az orvosok motivációja nyilvánvalóan a pénz volt, ezzel nem is lenne baj ha a termékek esetében az igazságot állították volna. Sajnos nagyon sok esetben nem ezt tették. Jó pár orvos nevét leírhatnám ide, akik egyszerű élelmiszereknek tulajdonítottak és jelen pillanatban is tulajdonítanak gyógyhatást – megnyugodhatnak, nem teszem.
Az egyik ilyen és talán a legnagyobb az Organic Mission volt a nem is olyan távoli múltból.
Az Organic Mission esetében tökéletesen felismerhető volt a fent leírt séma. A termékek és a cég reklámozásában, „szakmai” munkájában megtalálható volt egy onkológus, egy kozmetikus, egy profi reklámszakember és egy Amerikából hazatért „rákkutató” doktor. Ezek az emberek bizalmat ébresztettek a fogyasztókban a termékek és a cég iránt. Ez volt a feladatuk nyilván nem kevés pénzért, és aztán láthattuk, hogy mi lett a vége.(Amennyiben nem ismeri a történetet végét, akkor javaslom, hogy keressen rá az interneten.)
Az MLM rendszerek más oldalról is megközelítik a beteg és kiszolgáltatott embereket, mégpedig ott, ahol sokan nem is gondolnák  hogy jelen vannak.
A kórházakban, a kedves nővéreken keresztül!
Igen, a kórházakban, ott ahol az ember a legsebezhetőbb és a legjobban rászorulna a segítségre. Viszont ha nem veszi meg a „kedves nővérkétől” az általa javasolt terméket, vagy nem lép be a hálózatba, akkor igencsak megnézheti milyen szolgáltatást, vagy inkább nemtörődömséget kap viszonzásul. Ezért a betegek többsége mindent megvásárol.
Az ilyen esetek kipattanása után mit is tehet a beteg, kinek hihet?
Talán a természetgyógyászoknak, vagy a gyógyszerészeknek- jöhetne a válasz, de csak akkor ha nem Magyarországon lennénk. A hazai természetgyógyász képzés sok mindenre jó, de leginkább semmire sem.
Miért is mondom ezt? Azért, mert már egy egyszerő érettségi bizonyítvány is elég a természetgyógyász képzéshez, melynek időtartam (Egészségügyi modul és például a Fitoterapeuta modul) maximum fél év, és ez még távoktatásban is elvégezhető. Ezeknek a képzéseknek nem az a célja hogy átadják a tényleges tudást és valóban jó szakembereket
képezzenek, hanem inkább az, hogy tanuló befizesse a nem kevés tandíjat. Ez viszont nem csak a képzést elindítók felelőssége, hanem az alapvető követelményeket meghatározóké is. Jelenleg már 100 000 Ft is elég ahhoz hogy természetgyógyász lehessen valakiből. A végzett természetgyógyászok egy kisebb összegért még vásárolhatnak maguknak egy aposztróf doktori (’Dr) címet, amivel még több bizalmat ébreszthetnek a hozzájuk fordulókban.
Akkor maradnak a gyógyszerészek, bennük talán megbízhatunk, vagy talán mégsem?
Sajnos azt kell mondanom hogy mégsem. A patikák tulajdonosai a profit maximalizálásában érdekeltek. Ez bizony eladási kényszerhez vezet, amit a gyógyszerésznek teljesítenie kell, mert különben a következő hónapban már nem ő áll a pult mögött, hanem valaki más.
Viszont akkor kiben is bízhatunk? A kérdés nyitott, aki szeretne válaszolhat rá.
A fenti bejegyzés rengeteg általánosítást tartalmaz, de emberek vagyunk és egy-egy pozitív, de inkább a negatív példából következtetünk a szakma többi képviselőjének viselkedésére.
Én azért még bízom benne, hogy a bejegyzésben felsorolt szakmák képviselői között többségben vannak a becsületes és jól felkészült szakemberek.