Furcsa tudomány: hogyan vegyük rá a kisgyermeket az olvasásra

Ebben a témában minden gyakorló szül?nek vagy nagyszül?nek vannak ötletei, de ha egy állatorvostudományi egyetem kutatócsoportja is segít abból mégis valami egészen érdekes dolog sül ki.

A kutatás címe is elég meglep?: A kutyák segítségével történ? olvasás el?nyei! Kinek jutna ilyesmi eszébe egyáltalán? De a kutatás mögött lev? érvek mindenki számára teljesen elfogadhatóak. Az olvasási nehézségek az oktatás egész jöv?beni sikerét befolyásolják. Az olvasás gyorsasága, a szöveg értése mindennek az alapja. Ennek hiánya sikertelenséghez vezet és korán ellenszenvet szülhet az iskola iránt a gyermekben.

Az iskolai órarend azonban csak korlátozott id?t enged az olvasás gyakorlására és a nehézségekkel küzd?k számára ez az id? bizony nem elegend?. A kutatók valamilyen motivációt kerestek amivel rábírhatják a második osztályos tanulókat hogy nap mint nap fordítsanak id?t az olvasásra, és ezzel fejlesszék olvasási készségüket. Két cél lebegett a szemük el?tt-hatékonyság és kreativitás-mikor létrehozták a terápiás kutyákkal történ? olvasási programot. Az állatokkal való kapcsolat sok pszichológiai és egészségügyi el?nnyel jár különösen kisebb gyermekek számára. Más tanulmányok szerint az állatokkal való kapcsolat  kialakítja a kisgyermekben az autonómiát, fejleszti az énképet az önbecsülést, és más a siker szempontjából fontos tulajdonságokat. A házi állatok támogató jelenléte nyugtatólag is hat a hangos olvasásra kért gyermekeknél mert pl. csökkenti a vérnyomásukat.  A stressz csökken, a tanulási folyamat sokkal élvezetesebb és kényelmesebb a gyermek számára, szinte mint a játék.

18 kisiskolás gyermek vett részt a programban akiket arra kértek olvassanak fel hangosan hetente 30 percet. A csoport fele ezt egy feln?ttnek tette, a másik fele pedig egy terápiás kutyának. A kísérlet során az embernek olvasó gyermekek közül minden harmadik lemorzsolódott, -pedig valljuk be hetente harminc perc egyáltalán nem megterhel? – akik a kutyával végezték a feladatot azok közül egy sem.

Program végén az iskolai mérési elveknek megfelel?en mérték a gyerekek teljesítményét és a kutyás csoportban saját magukhoz viszonyítva enyhe fejl?dést tapasztaltak amely ugyan nem volt tudományos mércével szignifikáns ,de legalább a kiindulási állapotot sikerült fenntartani. Tegyük hozzá a kísérlet egy nyári szünet öt hete alatt zajlott ,amikor nem volt rendszeres iskolai elfoglaltság és olvasás óra. A program kitalálói egy kreatív módszert kerestek amellyel szórakoztató módon meg tudják akadályozni az olvasási képesség elvesztését a szünid? alatt.

A kísérletben részt vev? állatok  egy nonprofit szervezet  terápiás kutyái voltak akiket ápolási otthonok, pszichiátriai központok, börtönök, hospice házak látogatására képeztek ki. Házi körülmények között egy békésen szunnyadozó kedvenccel is ki lehet próbálni a kísérletet, nagy baj biztosan nem lesz bel?le.

A kísérlet kitalálója:Tufts Cummings School of Veterinary Medicine, North Grafton, a megvalósításban részt vett a helyi nyilvános könyvtár,és a Delta Society önkéntesei és kutyái.

Forrás:vet.tufts.edu