Csíráztatás – Az árpacsíra

arpaáztatási idő: 12 óra
hőmérséklet: 18-21 C ˚
az öblítések gyakorisága: naponta 2 alkalommal
csíráztatási idő: 2-3 nap
vitaminok és ásványi anyagok: B-vitaminok (B1-, B2-, B5-,B6-, B7- vitaminok); PABA; E-vitamin; Foszfor; Mangán; Molibdén; Kalcium; Vas; Szilícium,
a csíra hossza: max. 3 cm

Az árpa jellemző tulajdonságai közül külön ki kell emelni a magas tápértéket és a jó emészthetőséget, ezenkívül kiváló kalcium forrás a benne lévő kalcium és foszfor kiegyensúlyozott viszonyának köszönhetően.  Hatásos segítséget jelenthet szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében, méregtelenítő hatású, karbantartja, gyógyítja az emésztőrendszert és lazítja a székletet. Alkalmazható továbbá húgyutak zavarainál és gyulladásánál.

Az árpacsíra hatásai:
–    enyhén nyugtató hatású,
–    lázcsillapító hatású,
–    segít megelőzni a szív- és érrendszeri betegségeket,
–    csökkenti a húgyutak gyulladását,
–    segíti az emésztőrendszer karbantartását,
–    gyorsítja a betegségek utáni felépülést,
–    vízhajtó hatású,
–    lassítja az öregedést,

A csíráztatás menete:

A csíráztatásra szánt magvak közül célszerű a törött és idegen szemeket eltávolítani, kizárólag teljes magvakat használjunk. A magvakat először alaposan meg kell mosni, majd az árpa  esetében 12 órán  keresztül áztatni kell. Ha ez megtörtént öntsük le róla a vizet, aztán tegyük egy szinttel feljebb a csíráztató edényben és öblítsük át folyóvízben, majd tegyük egy megfelelő hőmérsékletű, szellős helyre (18-21 C ˚). Csíráztatni sötétben is lehet,  ezek a csírák több b-vitamint tartalmaznak, színük azonban fehér marad.  A világosban csíráztatott magvak magasabb C-vitamin és klorofill tartalommal rendelkeznek.

A csíráztatás ideje mag fajtájától és a felhasználás céljától függően változó, 2- 4 nap . A salátákhoz általában a kevésbé rostos, fiatal csírákat használjuk fel, főtt ételekhez viszont a fejlettebb csírák használata szokásos.

Megjegyzés: Csíráztató tálat és csíráztatásra szánt magot bármely gyógynövényboltban be lehet szerezni.