Csíráztatás – A zabcsíra

zabmag

Zab

áztatási idő: 3-4 óra
hőmérséklet: 18-21 C ˚
az öblítések gyakorisága: naponta 1 alkalommal
csíráztatási idő: 2-3 nap
vitaminok és ásványi anyagok: B-vitaminok (B1-, B2-, B3-, B5, B7- vitaminok); PABA; D-vitamin; E-vitamin; Foszfor; Vas; Réz; Fluor; Cink; Magnézium, Kalcium,
a csíra hossza: 2-3 cm

A zab meglehetősen magas kalóriatartalmával egyike a legtáplálóbb gabonaféléknek (100g zab kb. 400 kalóriát tartalmaz). Még gazdagabb fehérjékben, zsírokban és cellulózban, ezek mellett tekintélyes az ásványi anyag, és vitamin tartalma. A zabcsírában jelentősen megemelkedik a B-vitaminok mennyisége.

A zabcsíra hatásai:

  • enyhén izgató hatású, ezért ajánlott fogyasztása fizikai és szellemi fáradtság esetén,
  • segít megelőzni az ízületi kopásokat,
  • javítja a vérkeringést és segít vérszegénység esetén,
  • gyorsítja a betegségek utáni felépülést,
  • kismamáknak és fejlődésben lévő gyermekeknek kifejezetten jót tesz, mert tartalmaz auxint, ami egy növekedési hormon

A zabcsíra jótékony hatásai egy nem hőstabil esszenciális olaj jelenlétéhez kötött, amely már 70 C ˚-on elveszti hatását.

A csíráztatás menete:

A csíráztatásra szánt magvak közül célszerű a törött és idegen szemeket eltávolítani, kizárólag teljes magvakat használjunk. A magvakat először alaposan meg kell mosni, majd a zab  esetében 3- 4 órán  keresztül áztatni kell. Ha ez megtörtént öntsük le róla a vizet, aztán tegyük egy szinttel feljebb a csíráztató edényben és öblítsük át folyóvízben, majd tegyük egy megfelelő hőmérsékletű, szellős helyre (18-21 C ˚). Csíráztatni sötétben is lehet,  ezek a csírák több b-vitamint tartalmaznak, színük azonban fehér marad.

A csíráztatás ideje mag fajtájától és a felhasználás céljától függően változó, 2- 4 nap . A salátákhoz általában a kevésbé rostos, fiatal csírákat használjuk fel, főtt ételekhez viszont a fejlettebb csírák használata szokásos.

Megjegyzés: Csíráztató tálat és csíráztatásra szánt magot bármely gyógynövényboltban be lehet szerezni.