Csíráztatás – A búzacsíra

áztatási idő: 12 óra
hőmérséklet: 18-21 C ˚
az öblítések gyakorisága: naponta 2 alkalommal
csíráztatási idő: 2-3 nap
vitaminok és ásványi anyagok: B-vitaminok (B1-, B3-, B5-, B6-, B7- vitaminok); E-vitamin; PABA;Vas; Foszfor; Cink;  Kálium; Mangán; Molibdén; Réz; Szelén;
a csíra hossza:  2 cm

Wheat germs - backgroundA csíráztatás során robbanásszerűen megsokszorozódnak a búzamagban levő vitaminok és ásványi anyagok, és olyan éltető energiák keletkeznek, amelyekkel maga a száraz mag nem rendelkezik – így gondoskodik a mag arról, hogy a fejlődésnek induló növényt a lehető legtöbb tápanyaggal lássa el. A meginduló életben olyan sokoldalú és harmonikus anyagösszetétel keletkezik, ami elősegíti az élettanilag fontos elemek optimális felszívódását a szervezetünkben.

Az aktiválódó enzimek hatására, a szervezetünk számára könnyen hasznosítható, gazdag ásványi anyag-, szénhidrát-, esszenciális aminosav- és zsírösszetétel alakul ki. Külön említésre méltó a többszörösen telítetlen, a szervezet számára nélkülözhetetlen, de csak a táplálkozással bevihető esszenciális zsírsavak jelenléte. A csíráztatott búzát az ókori Egyiptomtól kezdve világszerte ismerték, és felhasználták a népgyógyászatban.

Utóbbi évtizedekben bizonyítást nyert, hogy a búzacsíra kitüntetett szerepet játszik a daganatos és a szív-érrendszeri problémák megelőzésében, E-vitamin tartalmának köszönhetően csökkenti a vérkoleszterin szintet, könnyíti az emésztési folyamatokat, és különösen jelentős csontvédő hatása.

A búzacsíra hatásai

  • gyulladás gátló, baktériumölő hatású
  • segíti az emésztést
  • májtisztító hatású
  • erősíti az idegrendszert
  • hurutoldó
  • előnyösen szabályozza a vérnyomás
  • segíti a vér oxigén ellátását
  • enyhíti az ízületi problémákat
  • csökkenti a fáradtságot
  • stressz oldó
  • serkenti a petefészek működését
  • csökkenti a vetélés kockázatát
  • csökkenti a koraszülés kockázatát
  • lassítja az öregedést

A csíráztatás menete:

 A csíráztatásra szánt magvak közül célszerű a törött és idegen szemeket eltávolítani, kizárólag teljes magvakat használjunk. A magvakat először alaposan meg kell mosni, majd a búza esetében 12 órán  keresztül áztatni kell. Ha ez megtörtént öntsük le róla a vizet, aztán tegyük egy szinttel feljebb a csíráztató edényben és öblítsük át folyóvízben, majd tegyük egy megfelelő hőmérsékletű, szellős helyre (18-21 C ˚). Csíráztatni sötétben is lehet,  ezek a csírák több b2-vitamint tartalmaznak, színük azonban fehér marad.  A világosban csíráztatott magvak magasabb C-vitamin és klorofill tartalommal rendelkeznek.

 A csíráztatás ideje mag fajtájától és a felhasználás céljától függően változó. A salátákhoz általában a kevésbé rostos, fiatal csírákat használjuk fel, főtt ételekhez viszont a fejlettebb csírák használata szokásos.

Megjegyzés: Csíráztató tála és csíráztatásra szánt búzát bármely gyógynövényboltban be lehet szerezni.