Sószegény diéta fűszerekkel, gyógynövényekkel

A kérdés  milyen főzési fortéllyal lehet mellőzni/csökkenteni a sóbevitelt.  A kutatás azt mutatja sokkal könnyebb csökkenteni a sóbevitelt ha megmutatják az embereknek hogyan lehet  inkább gyógynövények és fűszerek segítségével  ízesíteni az ételeket. A váltással pedig sokféle egészségügyi problémát lehetne csökkenteni amelyek a túlzott nátriumbevitellel vannak összefüggésben.

A kutatás első fázisában az 55 önkéntes a kutatók által összeállított nátriumban szegény étrendet fogyasztotta. A nátrium fő forrása az ételekben levő só volt.

A második fázisban húszan egy különleges kurzuson vettek részt aminek az volt a célja hogy a napi nátrium bevitelt 1500 mg/nap mennyiségre csökkentsék, és az ételek ízesítésére inkább gyógynövényeket és fűszereket használjanak.

A részt vevők másik felét úgymond magukra hagyták, hogy szintén próbálják meg csökkenteni az elfogyasztott só mennyiségét segítség nélkül a  saját belátásuk szerint .

A részt vevők  többségének már volt valamilyen egészségügyi problémája:60%-ának magas  volt a vérnyomása, 18%-uk pedig cukorbeteg volt.

A kutatás első fázisában -amikor a kutatók által összeállított étrendet kapta mindenki- a napi nátrium bevitel 3450 mg-ról 1656 mg-ra csökkent.

A második fázisban nem sikerült megtartani az alacsony szintet, mindkét csoportban növekedett a nátrium bevitel,de a gyógynövényekkel  és fűszerekkel ízesítő csoport még így is kb. napi 1000 mg-mal kevesebb nátriumot fogyasztott mint a másik csoport.

A képzésben részt vevők csupán  probléma megoldó stratégiákat tanultak. Nem kaptak konkrét recepteket inkább csak útmutatást, hogy a saját szájuk íze szerint próbálkozzanak az ízesítéssel, természetesen só helyett fűszerekkel.

A képlet nagyon egyszerűnek tűnik: több fűszer/gyógynövény=kevesebb só.

Forrás: ScienceDaily

Aki  szeretne otthon fűszersót készíteni ITT talál egy rövid útmutatót.