Ismét a karotinoidokról- kicsit másképpen

Mire utal a szemben levő pigmentek sűrűsége

A szemben levő sárgafoltról, és a benne felhalmozódó luteinről és zeaxantinról már sokat hallottunk. Amivel mindenki egyből összefüggésbe hozza az az időskori makula degeneráció. A válasz az előbb feltett kérdésre igen egyszerű lenne, ha megint erről lenne szó.

Az Európai Kutatási Tanács által támogatott kutatás azonban a kognitív egészség, és az olyan diéta között feltételez összefüggést, amely egyébként a szem egészségét szolgálja. A tanulmány azt sugallja, hogy a  makula pigmentben rejlik a kognitív egészség biomarkere. Vagyis minél nagyobb a szemben levő  pigment sűrűsége annál jobb a helyzetünk a kognitív egészség szempontjából.

A kutatókból és egészségügyi szakemberekből álló csapat két betegcsoportot vizsgált

-olyanokat akiknek nem volt szembetegségük azonban szemükben a pigment mennyisége alacsony volt

-a másik csoport tagjainak már korai időskori makuladegenerációjuk volt

És az eredmény:amikor a kutatók kiszűrték olyan változók hatásait mint a kor, a nem, a táplálkozás és az iskolázottság a kognitív teljesítmény és a makula pigmentsűrűsége közötti összefüggés még mindig értékelhető volt, míg a korreláció a szérum lutein és  zeaxantin szint  és a kognitív funkciók között már nem volt jelentős.

Mi tehát a tanúság: nézzünk mélyen a szem fenekére, és megtudjuk mire számíthatunk például az Alzheimer -kór vonatkozásában? Illetve a kutatók arra számítanak, hogy egy újabb kutatás segítségével  lehetőséget nyílik arra hogy a betegség kockázatát egy sokkal  korábbi szakaszban felismerjék mint az eddig lehetséges volt.

A  saláta biztos, hogy egészséges?

Mit csinálnak az emberek ha nagyon egészségtudatosan próbálnak táplálkozni. Sok zöldséget/salátát esznek,  mert a szlogen  talán már mindenkit elért, naponta 5x ötféle gyümölcsöt /zöldséget !

A még ennél is egészségtudatosabbak már zsírmentes dresszinget csurgatnak a tetejére, vagy némi  növényi olajjal locsolják meg.

Vajon rendjén van ez így? Ha feltettem ezt a kérdést biztosan nem!

Maga az alapállás tökéletes: a sok színes salátában valószínűleg rengeteg egyedi karotinoid található beleértve a béta-karotint, luteint, zeaxantint és a likopint. Ezek az anyagok amelyek csökkentik a gyulladást és az oxidatív stresszt azonban zsírban oldódnak. Valami kell tehát hogy segítse a felszívódásukat.A helyes választás pedig – a kutatás szerint- a tojás. Ugyanis ha ugyanazt a salátát

  • 3 gramm repceolajjal esszük
  • vagy 3 gramm repceolajjal és 75 gramm teljes tojásból készült rántottával (kb. 1,5 tojás)
  • vagy 3 gramm repceolajjal és 150 gramm teljes tojásból készült rántottával (kb. 3 tojás)

más eredményt kapunk ha felszívódott karotinoidok szintjét vizsgáljuk a vérben. Az első és az utolsó változat között 3,8 szoros különbség volt.

A tojás egy tápanyagban gazdag élelmiszer, amely gazdag esszenciális aminosavakban, telítetlen zsírsavakban és a B-vitaminokban. Egy nagy egész tojás körülbelül 70 kalóriát  nyújt és 6 gramm fehérjét tartalmaz,  fel lehet használni arra hogy kiegészítse salátánk tápanyagait.

És végül a kutatók hozzá teszik még, igaz ugyan hogy a tojás rántotta formájában volt jelen a kutatásban ,de valószínűsítik hogy az adatok nem változnának ha bármilyen formában, de teljes tojást tartalmazna a saláta.

Ha valakinek eszébe jutna hogy maga a tojássárgája is tartalmaz karotinoidokat  annak igaza lesz, de ezt mint korrekciós értéket figyelemebe vették.

Measuring macular pigment offers potential as a biomarker of cognitive health
Top salads with eggs to better absorb vegetables’ carotenoids