Mentőszolgálat: egyre hatékonyabban működik a betegszállítás-irányítás rendszere

Budapest – A betegszállítás folyamatos, az irányítás rendszere egyre hatékonyabban m?ködik – közölte Gy?rfi Pál, az Országos Ment?szolgálat szóviv?je szombaton az MTI-vel annak kapcsán, hogy egy hónapja az összes magyarországi betegszállítás irányítását az OMSZ végzi.

    Gy?rfi Pál szerint ez a betegszállító szervezetek többségére jellemz? együttm?ködésnek is köszönhet?. A hatékony m?ködés érdekében a Ment?k és Betegszállítók Országos Egyesületének képvisel?ivel is újra egyeztetnek, várhatóan a jöv? héten.
    Gy?rfi Pál emlékeztetett: a szaktárca tavaly döntött arról, hogy a magánszolgáltatók által végzett betegszállítások koordinálását, felügyeletét és irányítását az OMSZ hatáskörébe vonja. A szerepvállalás b?vítése lépcs?zetesen történt, így el?ször 2011 júliusától els? lépésként a távolsági, megyéken átível? betegszállítások összehangolásának feladatát vette át, majd 2012. január elsejét?l már valamennyi, az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral (OEP) szerz?désben álló szolgáltató tevékenysége felett kontrollt gyakorolt.     Ez év májusától a betegszállításokra vonatkozó megrendelések, hívások fogadását, a betegszállító vállalkozások járm?veinek operatív irányítását is az OMSZ végzi. Így május 2. óta minden, az OEP által finanszírozott betegszállítást az OMSZ-nél kell megrendelni, és végül egy az OEP-pel szerz?dött betegszállító szolgáltató teljesíti.     A sürg?s, illetve szakkíséretet igényl? betegszállításokat a 104-es telefonszámon rendelhetik meg, de az „egyszer?” betegszállítások rendelésére az OMSZ létrehozott egy országosan egységes, négyjegy?, központi telefonszámot is, az el?zetesen regisztrált orvosok akár az interneten is megrendelhetik betegeik szállítását – írta Gy?rfi Pál.     A megrendeléseket az ország 20 betegszállítás-irányító központjában az 1820-as központi telefonszámra érkez? hívásokat 150 munkatárs fogadja, az internetes felületre érkez? megrendelések fogadása, szolgáltatóknak történ? átadása és a betegszállítás folyamatos – tette hozzá a szóviv?.     Gy?rfi Pál arra is kitért, hogy „az évi kétmillió betegszállítás megrendelésének fogadását, szolgáltatókhoz történ? továbbítását, a végrehajtás koordinációját és ellen?rzését” jelent? a betegszállítás-irányítás feladatának átvétele során számos, el?re nem látható nehézséggel szembesült a ment?szolgálat. Helyenként, átmenetileg túlterheltség jelentkezett az 1820-as hívószám vonalain, ami hosszabb várakozási id?t okozott. Ezt – mint írta – a hívásfogadó kapacitások b?vítésével mostanra kiküszöbölték. Az OMSZ rendszerén kívüli, a telefonszolgáltatók hálózatán jelentkez? m?szaki hibákat a szakemberek elhárították.     A számítógépes adatbázisokban (például kódszámok, egészségügyi intézmények, részlegek címe) is számos hiba volt, ezek kijavításán is folyamatosan dolgoznak. 

(MTI)