Jobbkezes vagy balkezes a gyerek – befolyásolja ez a matematikai képességét?

A University of Liverpool kutatói megállapították, hogy van valami ebben a jobbkezesség-balkezességben, de sokkal bonyolultabban, mint képzeljük.

Ezidáig számos kutatás állította, hogy a balkezesek tehetséges matematikusok, és a kifejezett jobbkezesség a lehet? legrosszabb a matematikai adottságok szempontjából. Aztán nemrégiben azt vetették föl, hogy a mindkét kezüket egyaránt jól használó személyek állnak a legkevésbé jól matematikai képességek terén.

A Liverpooli Egyetem és a Milánói Egyetem kutatói egy közös kutatást indítottak, amiben 2300 tanuló vett részt, hattól tizenhét éves korig. Egy sor matematikai feladatot kellett megoldaniuk, számolással és problémamegoldással kapcsolatos példákat.

Azt, hogy a kísérletben résztvev?k melyik kezüket részesítik el?nyben, az Edinburgh Handedness Inventory, egy kérd?ív döntötte el: azt mérte, milyen mértékben használja a személy a jobb vagy bal kezét – vagy mindkett?t.

„A kutatás arra világított rá, hogy van szignifikáns összefüggés, még ha mérsékelt is, a kézhasználat és a matematikai adottság között. A feladatmegoldással szerzett pontok 5-10 százalékát írhatjuk a kézhasználat számlájára, ami meglep?en magas arány” – mondja Giovanni Sala, pszichológus, kutatásvezet?.

„Azt is kiderítettük, hogy a kézhasználat fokát és a matematikai adottságot befolyásolja az életkor, a matematikai feladat típusa, és az is, n? vagy férfi-e az illet?. Például a legszéls?ségesebben jobb- vagy balkezes gyerekek alulteljesítettek a többiekhez képest. Ugyanakkor, ez a jelenség elt?nt a balkezes serdül? fiúknál, akik viszont sokkal jobban teljesítettek, mint társaik.”

„Ezek az eredmények még korántsem véglegesek, de egy lépéssel el?bbre vagyunk.”

Független.hu