Vizsgázni nem könnyű. Arra azonban nem mindig gondolunk, hogy a tananyag ismeretén túl az önismeret is hozzásegíthet a sikerhez, a hatékony tanuláshoz és a jobb teljesítményhez.
Mi is az a tanulási stílus?
A tanuláshoz elsősorban motiváció kell, tehát hogy akarjunk is tanulni. Már sokszor arra is nehéz rávenni magunkat, hogy odaüljünk az asztalhoz, az pedig még nehezebb, hogy kitartsunk hosszú távon is. Ösztönzőleg hathat az előttünk lebegő siker, de az is, ha egyszerűen érdekel, amit tanulunk. A siker kulcsa a saját személyiségünknek megfelelő tanulási stílus és módszer. Ha nem megfelelő módszerrel igyekszünk az információkat elsajátítani, akkor könnyen kudarc érhet, ami viszont hosszú távon a motiváció elvesztéséhez is vezethet…
Mi mindentől függhet a tanulási stílus?
1.) Fiziológiás tényezők
Az eltérő tanulási stílusúak eltérő ingerek segítségével tudják a legkönnyebben megjegyezni az információt. Az auditív stílusú tanuló hallás után tanul a legkönnyebben, a vizuális stílusú egyén az elsajátítás során a látottakra támaszkodik, míg a taktilis-kinesztetikus stílusúaknál a cselekvéssel összeköthető tanulás a legsikeresebb. A gyakorlatban ugyanazt a tananyagot egy auditív típus az órán hallva, egy vizuális típus filmen nézve, míg egy taktilis típusú egyén saját maga által leírva sajátítja el a legkönnyebben.
2.) Szociológiai szempontok
A szociológiai szempont azt jelenti itt, hogy a tanulók különböznek aszerint is, hogy egyedül, párban, kiscsoportban vagy tanár segítségével szeretnek és tudnak jól tanulni.
3.) Motivációk
A motiváció egyik fajtáját, a tanulási motivációt erősíthetik kívülről jövő tényezők (külső motiváció, például egy jó jegy), és belső tényezők is (belső motiváció). Ilyenkor például a tanulás szeretete, az elsajátítandó információra való éhség, a kíváncsiság, a fejlődés lehetősége ösztönöznek minket.
Szintén a motivációhoz tartozik a teljesítménymotiváció. Itt újabb két típust különböztethetünk meg: a sikerorientált egyén mindig újabb kihívásokat keres, nem szereti sem a túl könnyű, sem a túl nehéz feladatokat, mert azok a feladatok felelnek meg neki, amelyeket ráfordítással jól és sikeresen old meg. A kudarckerülő személyek pedig éppen vagy a túl könnyű feladatokat kedvelik (hiszen azokkal sikeresen boldogulnak), vagy a túl nehéz, lehetetlen vállalkozásokat (hiszen az sehogy sem sikerülhetett volna).
4.) Pszichológiai tényezők
Pszichológiai tényezők közé rengeteg olyan egyéni tényező sorolható (például az információ-feldolgozó képesség, az érzelmeink, a korábbi tanulással kapcsolatos tapasztalataink), amelymeghatározza azt, hogy hogyan reagálunk egy-egy tananyagra, milyen megközelítési módot választunk az elsajátításra, mennyi időre van szükségünk az adott feladat megoldásához, vagy hogy milyen ütemben dolgozzuk fel az adott információmennyiséget.
Pórbáljuk meg ez alapján meghatározni a tanulási stílusunkat, és aszerint beosztani a vizsgaidőszakot! Bár a siker nem garantált, de könnyen érhetünk el jobb eredményeket!
Forrás: Dr. Simon Katalin: Tanulásmódszertan
kép és szöveg :egeszseg.hu