A University of Liverpool kutatói megállapították, hogy van valami ebben a jobbkezesség-balkezességben, de sokkal bonyolultabban, mint képzeljük.
Ezidáig számos kutatás állította, hogy a balkezesek tehetséges matematikusok, és a kifejezett jobbkezesség a lehető legrosszabb a matematikai adottságok szempontjából. Aztán nemrégiben azt vetették föl, hogy a mindkét kezüket egyaránt jól használó személyek állnak a legkevésbé jól matematikai képességek terén.
A Liverpooli Egyetem és a Milánói Egyetem kutatói egy közös kutatást indítottak, amiben 2300 tanuló vett részt, hattól tizenhét éves korig. Egy sor matematikai feladatot kellett megoldaniuk, számolással és problémamegoldással kapcsolatos példákat.
Azt, hogy a kísérletben résztvevők melyik kezüket részesítik előnyben, az Edinburgh Handedness Inventory, egy kérdőív döntötte el: azt mérte, milyen mértékben használja a személy a jobb vagy bal kezét – vagy mindkettőt.
„A kutatás arra világított rá, hogy van szignifikáns összefüggés, még ha mérsékelt is, a kézhasználat és a matematikai adottság között. A feladatmegoldással szerzett pontok 5-10 százalékát írhatjuk a kézhasználat számlájára, ami meglepően magas arány” – mondja Giovanni Sala, pszichológus, kutatásvezető.
„Azt is kiderítettük, hogy a kézhasználat fokát és a matematikai adottságot befolyásolja az életkor, a matematikai feladat típusa, és az is, nő vagy férfi-e az illető. Például a legszélsőségesebben jobb- vagy balkezes gyerekek alulteljesítettek a többiekhez képest. Ugyanakkor, ez a jelenség eltűnt a balkezes serdülő fiúknál, akik viszont sokkal jobban teljesítettek, mint társaik.”
„Ezek az eredmények még korántsem véglegesek, de egy lépéssel előbbre vagyunk.”