Az Iowa Egyetem felvette azokat a hangokat, amelyek a 12 hónapos baba és a neki olvasó szülője között hangzottak el, és megállapította, hogy kapcsolatban vannak a csecsemő nyelvi fejlődésével.
„Sok kutatás kimutatta már, hogy a könyvolvasás korán, hat hónapos korban is fontos segítség lehet a nyelv elsajátításában. Olvassanak sokat a gyereknek a szülők, ezt feltétlenül tudomásukra kell hozni, de emellett még arra is fel kell hívni a figyelmet, hogy hogyan és mire kell figyelni könyvolvasás közben.”
A kísérletben bármi volt is a tartalom, az anya a beszédszerű hangokra válaszolt, utánzással vagy a hang kiegészítésével, a szótag folytatásával. Például, ha a bébi azt mondta: ‘ba’, az anya kiegészítette: ‘baba’ vagy labda (ball), akkor is, ha a történetben szó sem volt babáról vagy labdáról.
A kísérletbe a kutató, Julie Gros-Louis tanársegéd az anyákat vonta be, mert a korábbi kísérletek az anyák és csecsemőik interakcióját vizsgálták, így könnyebben összehasonlítható lett az új kutatás a régiekkel.
34 anya interakcióját figyelték meg 12 hónapos gyermekével, háromszor 10 percen át, különböző foglalkozási tevékenységek közben: bábjáték közben, játékkal való játszás közben és könyv olvasása közben.
A báb egy textilmajmocska volt, a játék egy farm-játék, a könyv pedig színes rajzokból és egyszerű mondatokból állt.
A babák egy magas székben ültek az anyjuk közelében, hogy ne keljenek fel, és ne kószáljanak el.
A kutatók kódolták a babák vokalizációit (a kiadott hangokat), és anyjuk válaszát. Vokalizációnak tekintettek minden, a baba által kiadott hangot, a sírás, csuklás, köhögés kivételével.
Az anya válaszát kategóriákba rendezték: pl. értelmezés (mmm- ham), tulajdonítás (csinos), útmutatás (nyomd meg itt), megnevezés (ez egy labda), illetve játékos felkiáltó, utánzó szavak.
„Eredményeink hozzájárulnak annak megértéséhez, hogyan függ össze a még beszélni nem tudó gyermek számára való olvasás a nyelvi fejlődéssel. Ez még kevéssé volt ismert, szemben az idősebb totyogók interakcióival.”
2014-ben, egy korábbi tanulmányban Gros-Louis azt vizsgálta, hogyan válaszolnak az anyák 8 hónapos csecsemőik gagyogására. Akkor arra az eredményre jutottak, hogy azok az anyák, akik tudatosan válaszoltak a baba vokalizációjára, felgyorsították vele a nyelvtanulását.
Forrás: Független.hu