Nem minden burgonya ami annak látszik

Hát igen, az édesburgonya, azaz a batáta nem is burgonya! Hanem a hajnalkák nemzetségébe tartozó, édesburgonya nevű növény (Ipomoea batatas) gumója. Tehát neve ellenére rendszertanilag sem rokona a burgonyának, csak a gumó alakja hasonlít rá. Ám míg a hagyományos burgonyának a föld alatti módosult szárrészét fogyasztjuk, az édesburgonyának a gyökérgumóját.

HONNAN KERÜLT IDE?
A batáták, csakúgy, mint a hagyományos burgonyák, Amerikából kerültek hozzánk. Ám állítólag már száz évvel korábban, mint a krumpli. Eredendően a mexikói Yucatán félszigetéről és a venezuelai Orinoco folyó deltájának vidékéről származnak. Az édesburgonyának, ha minden igaz, körülbelül ötezer különböző méretű és színű fajtája létezik, a fehértől kezdve a narancszszínűn át, egészen a liláig. Nálunk azonban leggyakrabban két fajtája kapható: a vörös, amely főleg főzéshez és sütéshez ajánlott, valamint a sárga, amely olajban pirításhoz és tésztákhoz illik.

A BURGONYÁK VIADALA
Már régóta találkozhatunk olyan véleményekkel, hogy a batáta, tápanyagtartalmát tekintve, sokkal értékesebb, mint a burgonya, sőt néhányan szuperélelmiszernek tartják. Szerintem ez inkább vicces, mert olyan ez, mintha az almát hasonlítanánk össze a körtével. Hiszen a batáta teljesen másfajta növény, mint a burgonya, és csak alakjában, illetve felhasználási lehetőségeiben hasonlít a krumplira. Vitathatatlan tény azonban, hogy habár a batáta több szénhidrátot tartalmaz, nagyobb rostanyag-tartalmának köszönhetően alacsonyabb a glikémiás indexe. Az is igaz, hogy több
C-vitamint, káliumot, kalciumot, nátriumot és sokkal több A-vitamint tartalmaz. Ráadásul nem képződnek benne toxikus anyagok, mint a burgonyában (például a szolanin), mert a batáta nem csírázik. Viszont a burgonya valamivel jobban áll fehérje, valamint B1, B3, és B6-vitamin tekintetében

MIÉRT EGYÜNK BATÁTÁT?
Ahogy arról a batáta színe is árulkodik, nagy mennyiségben tartalmaz karotinoidokat, főleg béta-karotint. Ez az emberi testben antioxidánsként viselkedik, és erősíti az immunrendszert, óvja a bőrt a napsugárzás káros hatásaitól, valamint élesíti a látást. Ráadásul testünk a benne található béta-karotinból zsírban oldódó A-vitamint állít elő, így már 50 g batáta elfogyasztásával fedezni tudjuk a napi A-vitamin szükségletünket. Talán ez a legnyomósabb ok, hogy miért is vegyük fel az édesburgonyát az étrendünkbe. Étrendünknek mindemellett változatosnak és színesnek kellene lennie, amit a különböző színű batáták sokféle felhasználhatósága megbízhatóan garantál számunkra.

HOGYAN KÉSZÍTSÜK EL?
A batáta hihetetlenül univerzális zöldség. Készíthetünk belőle pürét a főfogásunk mellé, de lehet maga a főfogás is, mert tölthető és süthető is, főzhető, párolható, esetleg hasábburgonyaként vagy tócsniként is elkészíthető. Segítségükkel kiválóan sűríthetők a levesek és mártások. Lereszelve (mint pl. a cukkini) remekül kiegészítik a bukták és lepények tésztáját. A bátrabbak smoothie-jukat is gazdagíthatják velük.

AZ ÉN VÉLEMÉNYEM
Az édesburgonyát szeretem ugyan, de a helyi élelmiszerek nagy rajongójaként bevallom, szívesebben vásárolok krumplit a lakhelyemtől pár kilométerre található gazdaságból, mintsem olyan burgonyát vegyek, ami körülutazza a fél világot, míg a konyhámba kerül. (Magyarországon már évek óta termesztik a batátát, akár bio változatban is, így hazai zöldségként bátran bevonulhat egészséges konyhai repertoárunkba. Szerk.) A batáta mindazonáltal olyan finom, hogy még én is elcsábulok. Legszívesebben sós lepények készítésekor használom, vékony szeletekre vágva,
a tészta helyettesítőjeként. Egyszerűen elkészíthető étel, ami ráadásul nem tartalmaz lisztet. Vegetáriánus lányom imádja a lencsével és tofuval töltött sült batátát. A batáta vegetáriánus és vegán zöldséglepények kiváló sűrítőanyaga, de hallal kombinálva is remek, sőt apró golyócskák formájában megsütve is kiváló. A főtt batátából és zellerből (1:1 arányban), egy kis vajjal és tejszínnel készített finom, lágy püré párolt marhaszeletek vagy vadhúsok tökéletes körete lehet.

ZUZANA KOMŮRKOVÁ

SÜLT BATÁTAHASÁB MÁRTOGATÓSSAL
Hozzávalók: 2-3 nagyobb batáta, 3 evőkanál olívaolaj, 1 kávéskanál só, 1 kávéskanál füstölt pirospaprika, 1 kávéskanál szárított fokhagyma vagy szárított medvehagyma.
Mártogatós: görög joghurt, metélőhagyma vagy kapor, 1 gerezd fokhagyma, só, feketebors.
Elkészítés: A batátákat alaposan megmossuk, használjuk hozzá kefét. Héjával együtt hasábokat vágunk belőle. Beletesszük egy tálba, ráöntjük az olajat, megfűszerezzük, és alaposan összekeverjük. Sütőpapírral kibélelt tepsibe teszszük, és 180°C-ra előmelegített sütőben kb. 30-35 perc alatt megsütjük. A vége felé bekapcsolhatjuk a sütő grillfunkcióját. Miközben a batátánk sül, készítsük el a mártogatóst: keverjük össze a joghurtot az összes hozzávalóval.