Kis segítség az agynak vizsgák idején

Holnaptól irány az érettségi. Az utolsó utáni pillanatban tanulni ugye nem tudunk gyermekeink helyett…akkor? Esetleg az “agyfényesítő ételek” segítenének ha szó nélkül megpróbálnánk becsempészni a heti menübe? Próbálom sorra venni őket mindenki okulására.
Ebből a tételből indulhatunk ki : az agy szeret enni, és szereti az úgymond nehéz üzemanyagokat. Csak minőségi zsírok, antioxidánsok, szénhidrátok egyenletes mennyiségben kiegyensúlyozottan egész nap.

Áfonya

Ami nekünk jó, az az agyunknak is jó. Magas rost, alacsony glikémiás index, nincs kiugró vércukorszint és rengeteg polifenol Nem hiába kezdtem ezzel, az áfonya talán a legjobb étel az agy számára.Kutatások szerint rendszeres fogyasztása kapcsolódik az Alzheimer -kór csökkent kockázatához. Ezen kívül javítja a tanulási képességet és a motoros készséget … az idősebb patkányok így mentálisan egyenértékűnek mutatkoznak a vizsgálatokban a fiatalabbakkal. (Bocsánat a párhuzamért de egy izgatott szülő mindenféle információba képes belekapaszkodni a gyereke érdekében 🙂 ) Emellett az egyik legerősebb antioxidáns és gyulladáscsökkentő étel amelyet ehetünk. Alternatíva: szőlő, szeder, cseresznye,szilva legalább egy csészényi minden nap.

Omega-3 zsírsavak

Nélkülözhetetlenek az agy számára Az információk gyors terjedése az idegrostok jó szigetelésétől is függ és ehhez kellenek az omega-3 zsírsavak. Ezek a jótékony zsírok bepólyázzák az idegrostokat és ezen az úton-módon javítják a megismerést, az éberséget, a memóriát és a hangulatot, csökkentik a depressziót, szorongást és a hiperaktivitást.Mit ajánl a forrás a diétába : a vadon élő lazacot mint tiszta és tökéletes omega-3 forrást. Azért kicsit könnyít a helyzetünkön amikor elismeri az olajos halak,a szardínia, a hering is javíthat a dolgon heti 3-4 alkalommal fogyasztva.

Diófélék és magvak

Nagy mennyiségű fehérje, rostok, plusz jótékony zsírok.És ami nem elhanyagolható az E-vitamin amely szintén nélkülözhetetlen a kognitív funkciók fenntartásához.Dió, mogyoró, kesudió, vagy a királyok királya a mandula.( A földimogyoró annyira nem ideális, kevesebb egészséges zsír van benne de….a cukornál mégis százszor egészségesebb ha ezt rágcsáljuk az elmélyedt tanulás közben.) Napraforgómag, szezámmag, lenmag- sok fehérje ,előnyős zsírösszetétel, E-vitamin, antioxidánsok ,és a stresszoldó magnézium. Pirítva, vagy csak nyersen kinek hogy tetszik.

A kávé
Napi 200 mg koffein fogyasztása a legújabb kutatások szerint növeli a hosszú távú memóriát, aztán csökkenti a fáradtságot javítja a fókuszálási képességet és a koncentrációt. Szóval egy kis kávé sem árthat

Zabpehely és a teljes kiőrlésű gabonák

Az egyik legjobb amit a természet kitalálhatott a szív és érrendszer, no meg az agy számára a zabpehely.Rostok, megfelelő fehérje, és egy kevés omega-3 zsírsav. Egy tál zabkása reggelire egész délelőtt magas szinten tartja az energiát.A teljes kiőrlésű kenyér meg a barna rizs vigyáz az érrendszer megfelelő állapotára és a keringésre. És ha a keringés tökéletes az agy is topon van.Vegyük ebbe a csoportba a búzacsírát is, amely ugyan nem tartozik a teljes kiőrlésű gabonák közé de a superfoodok közé annál inkább.( A rendszeres zabpehely fogyasztás az immunrendszerre is kedvező hatással van, nehogy pont érettségi előtt vagy alatt betegedjen le a gyerek)

Bab

Az agy használja el napi szénhidrátbevitelünk 20%-át ,és szereti az egész napos egyenletes ellátást, mert nem tudja tárolni a glükózt.A bab ebből a szempontból talán egy kicsit alábecsült, nem ismerjük el az értékeit.Tele van rostokkal,vitaminokkal ásványi anyagokkal és fehérjékkel emellett a benne levő szénhidrátok biztosítják a napi folyamatos glükóz ellátást anélkül hogy hirtelen csúcsok vagy hullámvölgyek lennének. Szinte tökéletes a folytonos tanulásra kényszerített agy számára.A szénhidrátok mellett vas, réz, mangán, magnézium, B1-vitamin ,folsav, foszfor-lehet hogy felfedeztem egy új multivitamint?

Gránátalma juice

Annyi antioxidánst tartalmaz akár az áfonya vagy inkább többet, amelyek védenek bennünket a káros szabad gyököktől. A legérzékenyebb pontunk ebből a szempontból az agy-egy kis oxidatív stressz és máris oda a szuper működés. Minél színesebb vagy mélyebb színű a gyümölcs annál előkelőbb helyet foglal el a védelmi listán . A gránátalmára nem lehet panasz.Csupán fél deciliter elegendő belőle naponta egy kis ásványvízzel higítva.

Tea csak frissen főzve

Naponta 2-3 csésze tea frissen főzve másképp nem élvezhetjük az antioxidánsok (különösen a katekinek) jótékony hatásait.Mivel a teában is van koffein ez ugyanúgy növeli az agy teljesítményét a memória növelésével, a koncentrációt, és a hangulatot.Különösen a zöld tea hatékony, még idősebbek esetében is növeli a kognitív feldolgozási sebességet , a memóriát és a verbális kifejező készséget már két hónapos folyamatos fogyasztás után.(Az érettségi ugyan hamarosan elkezdődik de elég soká eltart, érdemes fontolóra venni a zöldtea kúrát ). Az instant ,vagy a flakonos teák NEM ALKALMASAK !!!

A zsírok

Azt tudjuk hogy az agynak folyamatos kiegyensúlyozott glükózellátásra van szüksége de nem hagyhatjuk figyelmen kívül a zsírokat sem. Tanulmányok következetesen kimutatták, hogy az alacsony zsírtartalmú étrend nem teljesen megfelelő. Sőt ha kimarad a zsír az étrendből annak a következménye a ködös gondolkodás, hangulatváltozások és álmatlanság. Az egészséges zsírokban gazdag étrend elengedhetetlen a tiszta gondolkodás, a jó memória, valamint a kiegyensúlyozott hangulat érdekében.Elvégre az agy egyik fontos alkatrésze a zsír. Szóval kis oliva olaj, kukorica olaj, esetleg lenolaj sem árthat.

Zöld leveles zöldségek

Spenót, kelkáposzta, mángold,brokkoli – talán ezekből is kellene egy adag naponta magas vas tartalmuk miatt mert a vashiány következménye a nyugtalan láb szindróma, a fáradtság, a rossz hangulat, ködös gondolkodás, és más tanulási problémák.Vasra tehát szintén szükségünk lesz az előttünk álló hónapokban.

Csokoládé-kakaó

Nézzünk végül egy kifejezetten kellemes agytuningos ételt.Az étcsokoládé erős antioxidáns tulajdonságokkal rendelkezik, több természetes stimulánst tartalmaz beleértve a koffeint. Fokozza az elme élességét, a koncentrációt,az endorfinok felszabadításával pedig a jó hangulatot.A kutatások szerint még idősek esetében is napi két csésze kakaó segít megőrizni az agy egészségét,és fenntartani a megfelelő véráramlást. Ezen kívül egyes kutatók még a Nobel-díjak számát sem átallották összefüggésbe hozni a nemzetek csokoládé fogyasztásával, ezért gondolom hogy egy sima érettségi esetében is hatékony lehet a kakaó-csokoládé kúra

Akkor ideje elkezdeni a próbát

Forrás:WebMD