(MTI-Press) – A történet 1999-ben kezd?dött. Michael Paolini, az IBM újító szellemér?l nevezetes feltalálója mérnök kollégáival járt ebédelni. Mivel egyre egyértelm?bb lett számukra, hogy az elfogyasztott túl sok hamburger és krumpli a felel?s egyre vastagabb zsírpárnáikért, a társaság meghozta a maga döntését: ideje lefogyni. Mivel mindannyian mérnökök voltak, meg sem fordult a fejükben, hogy hanyatt-homlok rohanjanak az els? edz?terembe… Sokkal “testhez állóbbnak” ítélték, hogy egy olyan számítógépes programot írnak, amelyik az Xbox-játékokhoz hasonlóan szórakoztató elfoglaltsággá teszi a fogyókúrát. Ráadásul további ösztönzésként készpénznyeremény is járult a játékhoz.
A saláta 50 centet ér
A program – amely nemrégiben kapta meg a szabadalmi védettséget – voltaképpen egy egyszer? ötletre épült: díjazzák a megfelel? táplálkozást, a helytelen étkezés mell?zésére késztetve a játékosokat. Vagyis egy salátaebéddel 50 centet lehet nyerni, a diós pitét viszont el kell felejteni.
Mindez kiváló példa arra, hogyan képes a “gamification” – a játéktechnikák és -pszichológia alkalmazása a való világbeli viselkedés befolyásolására – utat találni az egészségügy területére. Az IBM abban bízik, hogy olyan vállalatok és biztosítók vásárolják meg a licencet, amelyek els?dleges céljai közé tartozik a munkavállalók egészségének meg?rzése.
Amit?l csupa vidámság az önsanyargatás
A mobilpiacon már töméntelen alkalmazásból áll a kínálat – olyanokból, mint a Lose It és a Weight Watchers Mobile -, ezek igyekeznek némi vidámságot csempészni a fogyókúra fáradságos folyamatába. A Weight Watcherst?l meghatározott mennyiség? pontot kapnak a diétázók – ennek felhasználásával maradhatnak a megengedett kalórialimiten belül -, lehet?vé téve számukra, hogy lássák mennyi ponthoz jutnak, mondjuk, ha a zöldkörethez kéksajt öntetet fogyasztanak balzsamecet helyett.
Az IBM programja által megvalósított modell – bár abban hasonlít a mobilalkalmazásokhoz, hogy a felhasználók ?szinte visszajelzéseire támaszkodik – még inkább testre szabható. Felhasználhatják például a szül?k a kóser étkezések ösztönzésére: vonakodó gyermekeiket a játékkal könnyebb rávenni a például zöldborsó fogyasztására.
A Honda Insight volt az ötletadó
A jutalmazási rendszer is rugalmasan változtatható. Michael Paolini megjegyezte: azt, hogy mit jelent a készpénz, “mindenki megérti “, ezért szerepel ez a játék eredeti változatában, de ezt a felhasználók a játék során helyettesíthetik egy mozijeggyel vagy akár egy Farmville-beli állat odaajándékozásával.
Paolini és kollégái számára a Honda Insight adta az ötletet. Ez a hibrid autó ugyanis azonnali visszajelzést nyújt arról, hogy miként befolyásolja a vezetési stílus a járm? benzinfogyasztását. Az azonnali visszajelzések pedig segítenek abban, hogy a motivált vezet?k változtathassanak felismert vezetési hibáikon.
“A m?szerfalon hatalmas számok mutatják az üzemanyag-fogyasztást – mesélt az ötletadó környezetr?l a The New York Times újságírójának Michael Paolini. – Megjelenik az aktuális és az összesített átlagfogyasztás is, és ezt minden utas láthatja. Ha valaki beül a kocsiba, és a folyamatos forgalomban állandóan fékezgetve-gyorsítgatva halad, és a 100 kilométerre elegend? 8 literes átlagfogyasztás helyett 16 literest mutat az autó számlálója, vajon mit mondhatnak róla és a vezetési technikájáról a benn ül?k?”
Ez az a mechanizmus, amely valamiféle döntés meghozatalára serkenti a vezet?t. Megteheti, hogy “rááll” a gázpedálra, és megy tovább, mint ha mi sem történt volna, de változtathat is a technikáján: finoman fékezve és elvéve a lábát a gázról, ha felt?nik el?tte egy autó. “Valami hasonlót valósítunk meg mi is a programunkban” – magyarázza Paolini.
Mi van a személyiségi jogokkal?
Elképzelhet?, hogy az egészségügyi biztosítók az IBM programjának támogatása mellett döntenek, csökkentve a munkavállalók ellátásának számláit, illetve a havi díjakat. Mindez ugyanakkor felvethet személyiségi jogi kérdéseket is – olyanokat, amilyenekkel a Facebooknak már meg kell küzdenie. De vajon jogában áll-e egy egészségbiztosítónak azt kutatnia, hogy egy munkavállaló éjjel 3-kor nem csábul-e el – felfedezve egy ínycsiklandó szelet csokoládét valamely elfeledett fiókban?
“A szabadalom megléte helyes viselkedésre ösztönöz ugyan, de mint mindenütt, itt is adott a visszaélés lehet?sége” – nyilatkozta Paul Hebert, a vállalati ösztönz? programok kialakításában közrem?köd?, I2I nev? marketingcég ügyvezet?je. “Az egészségbiztosítók elméletileg már kihasználhatják a programban rejl? kényszerít? er?t – mondta. – Vagyis azoknak a cégeknek, amelyek nem alkalmazzák, magasabb biztosítási díjat kell fizetniük.”
Felfogás kérdése, hogy egy szervezet miként viszonyul a program bevezetéséhez. “Ha az alkalmazottak fele a használata mellett dönt, a másik fele pedig nem, vajon szabad-e negatívan értékelni az utóbbiakat?” – teszi fel a költ?i kérdést Paul Hebert.
Arra az aggályra válaszolva, hogy a programmal orwelli módon is vissza lehet élni, Michael Paolini elmondta: azoknak, akik a bevezetése mellett döntöttek, jogukban áll meghatározni, hogy milyen információkat szabad összegy?jteni és azokat hogyan szabad felhasználni. Hozzátette: egyre népszer?bb a közösségi média eszközeinek felhasználása fogyókúrás célokra. “Az emberek közzétehetik ismer?seik körében, hány kilót sikerült leadniuk, mekkora az aktuális súlyuk, illetve azt, miként változtattak étkezési szokásaikon – meséli. – Erre olykor bátorítás érkezik, olykor javaslatok, néha pedig egy fenéken billentés, hogy segítsen visszatalálni a helyes útra.”
Nyolc kiló mínuszban az alkotó
Paolini ugyanakkor elismerte: arra nincs garancia, hogy az emberek az IBM programjának használata során ?szintén nyilatkozzanak arról, mit fogyasztanak vagy mit nem. “Össze lehetne ugyan kötni az emberek kezét a lábukkal, hogy tényleg vigyázzunk rájuk, de aligha hihet?, hogy erre ?k önként vállalkoznának” – magyarázta.
Végül is ez a program a bizalomra épül, és nem az a cél, hogy valaki adatokat zsákmányoljon, vagy hogy a résztvev?k csalás útján jussanak el?nyhöz.
Az etikai vitákon túl az igazi kérdés: mennyire hatékony a program? Paolininek erre els? kézb?l származó érvei vannak: amióta használja, 8 kilót sikerült leadnia…