Szív- és érrendszeri betegek rehabilitációját segítő túraösvényt avattak Budapesten

Szív- és érrendszeri betegek, magasvérnyomással élők, valamint cukorbetegek rehabilitációját segítő tanösvényt avattak kedden a főváros IV. kerületében, a budapesti Szent Ferenc Kórház által indított Út az egészséghez program keretében.

A Farkaserdőben, a Rex Állatsziget mellől induló tanösvény már a második a fővárosban, múlt évben a Szent Ferenc Kórház mellől induló és a Hárs-hegyen át vezető útvonalat adtak át.
Toldy-Schedel Emil, a Szent Ferenc Kórház főigazgatója elmondta, észrevették, hogy az infarktuson átesett betegek halálozási értéke az első egy héten ugyanolyan mint Nyugat-Európában, ám hat hónap, egy év után már sokkal rosszabb, mégpedig azért, mert az egészségtudatosság csekély a magyar lakosság körében. A betegek nem mozognak, saját bevallásuk szerint azért, mert nincs egy biztos háttér, ami segítene nekik az elindulásban. Ezt a hátteret szeretné megadni a kórház az Út az egészséghez programmal – emelte ki a főigazgató, hozzátéve, országszerte 20-22 ilyen ösvényt szeretnének kialakítani.
A szív jelzéssel ellátott útvonalak 2,4, és 4,2 kilométer hosszúak. A Rex Állatszigeten az indulás előtt átvehető, majd kitöltve leadható egy túralap, amelyet visszaküldenek a kórházba. A feljegyzéseket ott kiértékelik, majd visszajeleznek az érintettnek az eredményekről. Hétvégente önkéntes gyógytornászok vezetnek túrát az érdeklődőknek.

A program leírása

A tanösvény elsősorban szív- és érrendszeri betegséggel vagy magasvérnyomás-betegséggel élők, illetve cukorbetegek számára készült. A túraprogramot ugyanakkor egészséges résztvevőink számára is ajánljuk, betegségmegelőző céllal. A program megismertet a túrázókkal néhány alapvető egészségügyi mutatót és mérési módszert, a túra során pedig kikölcsönözhető eszközökkel egyéni állapotfelmérést tesz lehetővé.

Tanösvényünket ezzel a szív alakú túrajelzéssel láttuk el.piros_sziv-01k
A hosszabb túraútvonal 4,2 km. A rövidebb 2,4 km, ami akár egy óra alatt is kényelmesen teljesíthető. A tanösvényt pihenőpontokkal tagolt, kényelmesen teljesíthető szakaszokra osztottuk. Az útvonalak kijelölése során a legújabb szakmai ajánlásokat vettük alapul, hogy látogatóink számára a legbiztonságosabb, egyben a leghatékonyabb tréninget ajánlhassuk.
Terhelhetőségét Ön úgy ellenőrizheti, ha az egyes útszakaszok végén megméri pulzusszámát. A pulzusmérő pontokat táblákkal jelöltük, a méréshez pedig instrukciókat adunk. Ha pulzusszáma az optimális tréningzóna felső határát több mint 10-zel meghaladja, padok állnak rendelkezésére, hogy pihenőt tarthasson. Tanács egészségesek számára: ha terhelhetőségéről érdemi információhoz szeretne jutni, javasoljuk, hogy erőnléti kapacitásait kihasználva haladjon, illetve két tábla között csak akkor álljon meg, ha mindenképpen szükséges.
AZ ÖN TRÉNINGZÓNÁJA
Ha Ön egészséges, tréningzónáját – az Ön számára ajánlott legalacsonyabb és legmagasabb pulzusszámot – megtudhatja szórólapunkon lévő táblázatunkból vagy okostelefonos applikációnkból.

  • Ha Ön szívbeteg, tréningzónáját orvosa, gyógytornásza határozza meg, rendszerint terheléses EKG-vizsgálat alapján.
  • Ha az Ön terhelhetősége alacsony, javasoljuk, hogy először a térképen kékkel jelzett, 2,4 km-es szakaszt válassza, és csak későbbi alkalommal teljesítse a 4,2 km-es kört. Amennyiben szükséges, tartson több pihenőt.
  • Ha Ön jól terhelhető, válasszon olyan sétatempót, hogy pulzusszáma folyamatosan tréningzónáján belül legyen.