Néhány szó a petrezselyemről!

Díszítés a tányéron vagy a salátán? Meg fogunk lepődni: a petrezselyem sokkal több ennél. Gyógyító hatóanyagok egyedülálló egészségügyi előnyökkel párosítva. Még mondja valaki azt hogy nem a  petrezselyem a világ legnépszerűbb gyógynövénye!

A petrezselyem két hatékony komponens csoportot tartalmaz amelyek kivételes tulajdonságait hordozzák. Illó olajok-myristicin, limonén, eugenol, alfa-thujene -, és flavonoidok többek között apiin, apigenin, crisoeriol és luteolin.

A petrezselyem illó olajában levő anyagok, különösen a myristicin gátolja tumorok kialakulását a tüdőben. Emellett a myristicin aktivál egy enzimet amelyet glutation -S-transzferáznak neveznek. Ez az enzim az oxidatív stressz során keletkező anyagcseretermékek közömbösítője, így a sejtkárosodások kivédésében van nagy szerepe. Az illó olaj nagy mennyisége és ennek pozitív hatása minősíti a petrezselymet kemoprotektív élelmiszernek. Ezeknek  az élelmiszereknek a  fogyasztása  segít semlegesíteni a szervezetbe kerülő vegyi anyagokat. A petrezselyem igen hatékonyan semlegesíti a rákkeltő anyagok egy csoportját amelyeket  benzopyreneknek nevezünk és amelyek a cigarettafüstben, a faszén és a grill füstjében találhatóak.

Mit csinálnak a flavonoidjai? Különösen a benne található  petrezselyem -luteolin  kiváló antioxidáns amely hatékonyan segít megelőzni az oxigén alapú sejtkárosodást és a többiekkel együtt  növeli a vér antioxidáns kapacitását.

A fentiekhez még hozzá adódik a C-vitamin és a béta-karotin sok jótékony hatása amely megakadályozza sokféle betegség progresszióját. Csak néhányat említek  ateroszklerózis,  vastagbél rák,  cukorbetegség és az asztma, osteoarthritis és  rheumatoid arthritis.

Utolsó érvem a petrezselyem mellett a folsav amely az egyik legfontosabb B-vitamin. Miközben számos egyéb szerepet játszik a szervezetben kritikus szerepe van a szív- és érrendszer egészségének szempontjából abban a folyamatban amelyben a szervezet átalakítja a homociszteint.  A megnövekedett homocisztein szint összekapcsolható a szívroham, a stroke, az atheroszklerózis és a diabeteszhez kapcsolt szívbetegségek magasabb kockázatával.  A gazdag folsav tartalmú ételek előnyben részesítése -mint a petrezselyem-tehát különösen jó ötlet azoknak akiknél már kifejlődőben vannak ezek a betegségek vagy csak meg akarják előzni azokat. A folsav a sejtosztódás szempontjából is fontos, ezért   rákmegelőző hatását olyan testtájakon fejti ki ahol a szövetekben gyorsan osztódó sejtek vannak például a vastagbél és a méhnyak.

És utoljára de nem utolsó sorban magas K-vitamin és vas tartalom. Alacsony K-vitamin bevitelnél magas a  csonttörés kockázata. Megfelelő K-vitamin fogyasztás (10 szál petrezselyem/nap) javítja a csontok egészségét, fokozza a kalcium felszívódást és csökkenti a kalciumkiválasztást a vizeletbe.

10 szál petrezselyem a napi K-vitamin szükségletünknek 205 százalékát, C-vitamin szükségletünknek 22 százalékát, A-vitamin szükségletünknek 17 százalékát tartalmazza, írja az USDA Nemzeti Tápanyag Adatbázisa (USDA – USA Agrárminisztériuma).

Egy negatívumnak mondható kémiai összetevő amelyet kedvencünk rovására írhatunk. A petrezselyem azok közé a  növények  közé tartozik amelyekben mérhető mennyiségű oxálsavat  találunk . Ez az étrendben található kalciummal calcium-oxalat köveket képes alkotni arra hajlamos embereknél.

Körülbelül ennek kellene átfutni az agyunkon amikor a petrezselymet aprítjuk a hétvégi ebédhez!  😀