A vizsgaidőszak tükrében

Vizsgázni nem könny?. Arra azonban nem mindig gondolunk, hogy a tananyag ismeretén túl az önismeret is hozzásegíthet a sikerhez, a hatékony tanuláshoz és a jobb teljesítményhez. 

Mi is az a tanulási stílus? 

tanulásA tanuláshoz els?sorban motiváció kell, tehát hogy akarjunk is tanulni. Már sokszor arra is nehéz rávenni magunkat, hogy odaüljünk az asztalhoz, az pedig még nehezebb, hogy kitartsunk hosszú távon is. Ösztönz?leg hathat az el?ttünk lebeg? siker, de az is, ha egyszer?en érdekel, amit tanulunk. A siker kulcsa a saját személyiségünknek megfelel? tanulási stílus és módszer. Ha nem megfelel? módszerrel igyekszünk az információkat elsajátítani, akkor könnyen kudarc érhet, ami viszont hosszú távon a motiváció elvesztéséhez is vezethet… 

Mi mindent?l függhet a tanulási stílus?

1.)    Fiziológiás tényez?k

Az eltér? tanulási stílusúak eltér? ingerek segítségével tudják a legkönnyebben megjegyezni az információt. Az auditív stílusú tanuló hallás után tanul a legkönnyebben, a vizuális stílusú egyén az elsajátítás során a látottakra támaszkodik, míg a taktilis-kinesztetikus stílusúaknál a cselekvéssel összeköthet? tanulás a legsikeresebb. A gyakorlatban ugyanazt a tananyagot egy auditív típus az órán hallva, egy vizuális típus filmen nézve, míg egy taktilis típusú egyén saját maga által leírva sajátítja el a legkönnyebben. 

2.)    Szociológiai szempontok 

A szociológiai szempont azt jelenti itt, hogy a tanulók különböznek aszerint is, hogy egyedül, párban, kiscsoportban vagy tanár segítségével szeretnek és tudnak jól tanulni. 

3.)    Motivációk 

A motiváció egyik fajtáját, a tanulási motivációt er?síthetik kívülr?l jöv? tényez?k (küls? motiváció, például egy jó jegy), és bels? tényez?k is (bels? motiváció). Ilyenkor például a tanulás szeretete, az elsajátítandó információra való éhség, a kíváncsiság, a fejl?dés lehet?sége ösztönöznek minket.

Szintén a motivációhoz tartozik a teljesítménymotiváció. Itt újabb két típust különböztethetünk meg: a sikerorientált egyén mindig újabb kihívásokat keres, nem szereti sem a túl könny?, sem a túl nehéz feladatokat, mert azok a feladatok felelnek meg neki, amelyeket ráfordítással jól és sikeresen old meg. A kudarckerül? személyek pedig éppen vagy a túl könny? feladatokat kedvelik (hiszen azokkal sikeresen boldogulnak), vagy a túl nehéz, lehetetlen vállalkozásokat (hiszen az sehogy sem sikerülhetett volna).

4.)    Pszichológiai tényez?k

Pszichológiai tényez?k közé rengeteg olyan egyéni tényez? sorolható (például az információ-feldolgozó képesség, az érzelmeink, a korábbi tanulással kapcsolatos tapasztalataink), amelymeghatározza azt, hogy hogyan reagálunk egy-egy tananyagra, milyen megközelítési módot választunk az elsajátításra, mennyi id?re van szükségünk az adott feladat megoldásához, vagy hogy milyen ütemben dolgozzuk fel az adott információmennyiséget. 

Pórbáljuk meg ez alapján meghatározni a tanulási stílusunkat, és aszerint beosztani a vizsgaid?szakot! Bár a siker nem garantált, de könnyen érhetünk el jobb eredményeket!

Forrás: Dr. Simon Katalin: Tanulásmódszertan 

kép és szöveg :egeszseg.hu