Reklámkorlátozás az gyermekek egészségesebb táplálkozásának érdekében

 A gyermekeknek szóló élelmiszerreklámok önkéntes korlátozását vállalta nyolc jelent?s magyarországi vállalat a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnökének jelenlétében, szerdán a f?városban.

A cégek a dokumentum ünnepélyes aláírásával azt rögzítették, hogy a kifejezetten a gyermekek táplálkozási igényeire szabott termékeik kivételével nem hirdetik áruikat olyan médiaközönségnek, amely legalább 35 százalékban tizenkét évesnél fiatalabb gyermekekb?l áll, vagyis például az édességreklámok nemcsak a gyermek-, hanem a családi filmek el?l is elt?nnek. 
Szalai Annamária, az NMHH elnöke fontosnak nevezte, hogy a tudatos médiahasználat a fiatalok egészséges gondolkodásának és mindennapi kultúrájának részévé váljon. Az elnök rámutatott arra is, hogy az ezért vállalt felel?sségen az aláírók partnerként osztoznak.
A hatóság számos olyan kezdeményezést támogat és indít maga is, amely a gyermekek és a fiatalok tudatos médiahasználatát szolgálja – f?zte hozzá az NMHH elnöke. Példaként említette a B?vösvölgy nev? médiaértés-oktató központot, amely már jöv?re nyitva áll a diákok el?tt, hogy interaktív programokkal tanítsa meg ?ket a többi közt arra: hogyan viszonyuljanak a reklámokhoz, valamint a hatóság által üzemeltetett Internet Hotline oldalt, amely els?sorban a gyermekek védelmét szolgálja.
    A megállapodást a Coca-Cola, a Danone, a Ferrero, az Intersnack, a Kraft Foods, a Mars, a Nestlé és az Unilever képvisel?i írták alá. A cégek vállalják azt is, hogy az internetes hirdetéseikben, valamint saját honlapjaikon is korlátot szabnak hirdetéseiknek, emellett nem folytatnak termékekkel kapcsolatos kommunikációt az általános iskolákban, kivéve, ha ezt az iskola vezetése kéri. 
Pócsik Ilona, a MediaSmart Hungary Oktatási Kht. elnöke is üdvözölte, hogy a vállalatok a magyarországi jogszabályokon túlmen? kötelezettségeket vállalnak a gyermekek egészsége érdekében. A MediaSmart tevékenységét ismertetve elmondta: oktatóanyagok készítésével járulnak hozzá a gyermekek médiaértéséhez.
Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklámtestület f?titkára emlékeztetett arra, hogy a vállalás az Európai Bizottság 2005-ben indult kezdeményezése nyomán született, amely arra bátorította a vállalatokat, hogy tegyenek az egészséges életmód el?mozdításáért. Emlékeztetett arra is, hogy szervezete 2009-ben kódexet fogadott el, amely kitért a gyermekeket célzó élelmiszerreklámokra is.
Az EU-vállalást a többi között Portugália, Lengyelország vagy Belgium vállalatai már adaptálták, és létrehozták saját helyi platformjaikat.
Az Önszabályozó Reklámtestület mellett a vállalás magyarországi aláírását a Magyar Márkaszövetség kezdeményezte, amelynek f?titkára, Fekete Zoltán az élelmiszeriparban tapasztalható önszabályozás er?södését hangsúlyozta.