Mozgás és sport túlsúllyal, mit szabad és mit ajánlott kerülni

Hazánkban a lakosság több mint 60%-a túlsúlyos vagy elhízott, európai viszonylatban sereghajtók vagyunk. Sokan a genetikára és betegségekre hivatkoznak, azonban a legtöbb esetben a helytelen táplálkozás, esetek egy részében minőségi éhezés, valamint megfelelő mennyiségű mozgás hiánya az okozója. A legtöbben legyintenek rá, és nyugtázzák magukban, hogy a családban mindenki ”kövér”, akkor ő miért lógjon ki a sorból, a páromnak így is jó vagyok, majd megesznek még két Rákóczi túróst. Témánk: mozgás túlsúllyal.

Szív- és érrendszeri megbetegedések, cukorbetegség, mozgásszervi megbetegedések, daganatos megbetegedések, ezek mind a túlsúly és az elhízás következményei lehetnek, rizikófaktorok! Minőségi életet jelentő éveket nyerhetünk egészséges táplálkozás és mozgás elegyével.

Az elhízásnak különböző súlyossági kategóriái vannak, bizonyos százalék felett nem ajánlatosak mozgás egyes fajtái, mert a plusz súly, amit magadon hordasz, már a mindennapi tevékenységek végzése során is megterhelő a szervezetnek (szív, érrendszer, gerincoszlop, ízületek.) Már 15-20 kg felesleggel rendelkező személyeknek sem ajánlatos a futás és az ugrálással járó, gyors helyváltoztatást igénylő mozgásformák, mivel olyan pluszterhelést rónak az ízületekre és a gerincre, hogy hamar egészségkárosodással végződhet.

A helyes út: Rendszerszintű gondolkodás.

  • Probléma felismerése.
  • Elhatározás a változásra.
  • Teljes körű egészségügyi vizsgálat.
  • Személyre szabott diéta összeállítása szakember segítségével.
  • Fokozatosság elvét betartva mozgás, sportolás, pihenés összehangolása.

Ajánlott mozgásformák túlsúly és elhízás esetén (+15-20 kg-tól):

Minden mozgásforma előtt fontos az alapos bemelegítés.

  • Hosszabb séták, Nordic-walking, kerékpározás, tempót és távot fokozatosan növelve.
  • Úszás, Aquafitness, Aqua bicycle (nem terheli az ízületeket).
  • TRX, személyre szabott gyakorlatokkal.
  • Súlyzós edzések (szakember segítsége elengedhetetlen), első körben gépen végezhető gyakorlatokkal.

Mozgás után a nyújtás kötelező!

egészség.hu