A kutyák sok tekintetben hasonlítanak ránk

A kutyák alvás alatti agytevékenységét vizsgálva egy magyar tudóscsoport kimutatta, hogy a tanulás jelent?sen befolyásolja az azt követ? alvás alatt a kutyák agytevékenységét.

A Magyar Tudományos Akadémia, az Eötvös Loránd Tudományegyetem és a Semmelweis Egyetem közös kutatását bemutató cikk a Scientific Reports tudományos folyóiratban jelent meg.
A szakemberek közlemúltban kezdték meg annak vizsgálatát, hogy mi történik a kutyák fejében, miközben alszanak. Az általuk nemrégiben kifejlesztett (humán gyógyászatból és kutatásból átvett) technológiának köszönhet?en lehet?vé vált nem invazív módszerekkel megfigyelni a kutyák alvás alatti agytevékenységét. Az ilyen módon rögzített agyhullámokból megtudható, hogy a kutyák feldolgozzák-e, és ha igen hogyan, azokat az élményeket, amelyek közvetlenül alvás el?tt érik ?ket.
„Eredményeink bebizonyították, hogy új vezényszavak tanulása után a kutyák alvás alatti EEG spektruma megváltozik (ebben az esetben a kutyáknak az ül és fekszik akciókhoz kellett angol vezényszavakat társítaniuk a már ismert magyar vezényszavak helyett)” – idézte Kis Annát, a tanulmány els? szerz?jét az ELTE MTI-hez kedden eljuttatott közleménye.
„Pontosabban szólva ez azt jelenti, hogy a non-REM alvás (amelyet gyakran hívunk mélyalvásnak) alatt megn?tt a delta aktivitás (a lassú agyhullámok aránya), és csökkent az alfa aktivitás (a gyors agyhullámok aránya)” – tette hozzá Bódizs Róbert alváskutató.
Ez arra utal, hogy a tanulást követ?en mélyebben alszanak a kutyák, ez az eredmény párhuzamba állítható mindazzal, amit az emberek esetén az alvásról és a tanulásról tudni lehet. Már korábban is számos kutya-ember párhuzam volt ismert a viselkedés szintjén, hiszen több mint egy évtized kutatásai támasztják alá, hogy a kutyák sok tekintetben humán-analóg szociális és kognitív képességekkel rendelkeznek.
El?ször nyert bizonyítást, hogy ezek a párhuzamok a memóriakonszolidáció és az alvás alatti agytevékenység szintén léteznek.
A szakemberek felhívták a figyelmet arra is, hogy nemcsak hogy megváltozott a kutyák agytevékenysége a tanulást követ?en, de az egyes egyedek EEG spektruma összefüggésben állt azzal, hogy alvás után mennyire emlékeztek a tanultakra. „A tanulás nagyon fontos része a kutyák életének, és tudjuk, hogy a kutyák nagyon sikeresen tanulnak akár az emberek utánzásáról, akár új szóbeli utasítások elsajátításáról van szó” – mondta Gácsi Márta etológus, az MTA-ELTE Összehasonlító Etológiai Kutatócsoport tudományos f?munkatársa.
Jelen eredmények arra utalnak, hogy a kutyák esetében is van tényleges kapcsolat a tanulás és az alvás között. Ez természetesen nagyon fontos a munkakutyák képzése szempontjából és minden olyan gazdának, aki tanítani akarja a kutyáját.
A kutatók megjegyezték, hogy ezek pusztán az els? eredmények ezen a területen, valószín?síthet? hogy a különböz? tanulási helyzetek és az ezekhez tartozó memóriakonszolidáció, más és más módon áll kapcsolatban az alvással.

MTI