VG.hu: Már nem védhető az orvosnak adott golfbérlet

Akár személy szerint is beazonosíthatóvá válhatnak a gyógyszercégek által szponzorált orvosok és intézmények az uniós transzparencia-direktíva hatályba lépését követően.

gyogyszerAnnak ellenére, hogy egy forgalmazót 25, egy gyártót pedig akár 500 millió forintra is bírságolhatna az Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI) a promóciós szabályok megsértése miatt, tavaly összesen 76, idén eddig pedig mindössze 20  bírságot szabott ki, amiből a legmagasabb összegű 50 millió forint volt. Hivatalból 2012-ben 31, 2013-ban eddig 26 gyógyszerismertetéssel kapcsolatos eljárást indított, ezek 80 százaléka célzott, a többi átfogó eljárás volt. Ez utóbbi során az adott cég összes promóciós szerződését, dokumentumát, számláját átnézik, akár évekre visszamenőleg.Úgy tűnik, nem a hatósági ellenőrzés, hanem egy önszabályozó etikai irányelv lesz inkább, ami alapvető változásokat hozhat majd a gyógyszerpromócióban. Az Európai Gyógyszergyártók és Egyesületek Szövetségének (EFPIA) transzparencia kódexe szerint legkésőbb 2016 januárjától minden tagvállalatnak – így a Magyarországon működő cégeknek – is nyilvánosságra kell hoznia az orvosokkal és az egészségügyi intézményekkel létrejött szerződéseik legfontosabb adatait, úgy, hogy a támogatott abból beazonosítható legyen, és az is pontosan látható legyen, mire és mekkora összeget kapott. Vannak cégek, amelyek már most kötelezőnek tartják ezt a rendelkezést magukra nézve, Magyarországon azonban még csak készülnek a gyógyszeripari vállalatok a bevezetésére.

Mint Ilku Lívia, a Magyarországi Gyógyszergyártók Országos Szövetségének igazgatója a Világgazdaságnak elmondta, az adatvédelmi biztostól kérnek iránymutatást ahhoz, hogyan tudnak megfelelni úgy a transzparencia-direktívának, hogy közben a személyiségi és adatvédelmi jogokat sem sértik meg. Magyarországon sok szempontból már most szigorúbbak az etikai előírások, mint Európában. A rendezvénytámogatásokat például egyedül nálunk kell nyilvánosan hozzáférhetővé tenni. Ebből látható: a gyógyszer- és orvostechnikai cégek egyetlen fél év alatt több mint egymilliárd forintot költöttek tavaly különféle szakmai rendezvények támogatására. Úgy, hogy a rendezvénytámogatás és az ajándékozás egy napra és egy főre jutó összege nem haladhatja meg a mindenkori havi minimálbér 5 százalékát, jelenleg a 4900 forintot.

Az ajándéknak, konferenciának ráadásul szakmailag is indokoltnak és adekvátnak kell lennie, egy háziorvos például nem utaztatható miamii agysebész-kongresszusra. Maguknak a gyógyszeripari vállalatoknak a hozzáállása is jelentősen megváltozott a gyógyszerpromóciót illetően a ’90-es évekhez képest. Mint az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének elnöke az Egészség Joga Alapítvány napokban rendezett szakmai konferenciáján fogalmazott: mára a jó hírnév lett a vállalatok legfontosabb vagyontárgya, amelynek megőrzése még az üzleti eredménynél is fontosabb. Jakab Zoltán szerint ez is hozzájárult ahhoz, hogy ma már védhetetlen az olyan, húsz évvel ezelőtt még bevett promóciós gyakorlat, mint amikor például golfbérletet ajándékoztak a cégek egyes orvosoknak.

Szerző: Haiman Éva

Forrás: Világgazdaság