Superfood – Szupergyümölcsök

Az új évezredben megjelent csodanövényekre egyaránt jellemz?, hogy kiemelked? antioxidás potenciált ígérnek, olyan népszer? hívószavak mellett, mint a „zsíréget?”, „b?rfiatalító” „rák ellenes” stb., ja és természetesen mindezek mellett még lúgosító hatásúak is. Gondolom ez érhet? is, mert hát, hogy is nézne az ki, ha az éppen aktuális szupergyümölcs nem lúgosítja a szervezetet – elég furán. Azóta szerencsére eljutottunk arra a pontra, hogy belássuk, a lúgosítás elmélete baromság, és a kitalálóját már joger?sen elítélték engedély nélkül végzett orvosi tevékenység miatt.

Magyarországon valamikor az évezred elején jelent meg az els? csodanövény, amit akkoriban az ?serd?k titkos kincseként, az ?slakosok mentális és fizikai erejének forrásaként tálaltak a hirdetésekben és a fizetett cikkekben. Kés?bb már annyira népszer? fizikai teljesítményfokozóvá vált, hogy az energiaitalok által már mindennapjaink részévé vált. Ez a növény nem volt más, mint a Guarana. Ez a növény els?ként zsíréget?ként szerepelt a fizetett hírekben, aztán amikor a többség rájött, hogy „csupán”a fizikai teljesít?képességet növeli visszaszorult az energiaital összetev?k közé. Ezután egy kis csend, pár év nyugalom következett, de hamarosan újult er?vel támadtak a „szupergyümölcsök”.
Ilyen volt az Acai berry, a Goji, a Noni, a Camu Camu, a Mangosztán és még ezernyi olyan, aminek már a nevére sem emlékszünk. Vessünk rájuk, egy pár közelebbi pillantást is.

Kezdjük a sorban az els?ként említettel, az Acai bogyóval. Els?ként még a tengerentúli hírek arról szóltak, hogy valamelyik Hollywood-i híresség-természetesen név nélkül-ezzel a csodanövénnyel fogyott le X (és itt x folyamatosan növekv? szám) kilót. No álljunk csak meg egy pillanatra, hiszen ezt a mondatot az összesr?l leírhattam volna! Az Acai világhódító útjának els? évében, mint szuper zsíréget? szerepelt – ez egy nagyon népszer? fogyasztó csalogató szó a marketingesek körében-és hát a fogyasztók be is d?ltek nekik. Aztán id?vel kiszorult a piacról mint fogyasztószer, de a raktárak még dugig voltak a csodanövény kapszuláival. A gyártók nem estek kétségbe! „Felfedezték” az acai bogyó antocianin tartalmát, ami er?s antioxidánsként számon tartott hatóanyag. A következ? marketinges hívószó az antioxidáns, amit már az utca embere is hallott és tudja, hogy jó dolog, de hogy mit csinál igazán, azt nem. (Saját felmérésem alapján így van.) Az antioxidánsokkal és a szabadgyökfogó kifejezésekkel megtámogatott „Superfruit” visszatért az immuner?sít?k és rákgyógyszerek közé, természetesen jó alaposan megtámogatva „ terméktapasztalattal” is. És ez a visszatérés mind a mai napig kitart. Ezen a felvázolt úton halad a Camu Camu és a Mangosztán is, ezért velük nem is igazán érdemes foglalkoznunk.

Érdekesebb viszont a Goji története!
A Goji vagy Lycium már egy régr?l ismert valódi értékekkel bíró szupergyümölcs, egy MLM cég megjelenéséig és bukásáig viszont nagyon kevesen ismerték. El?tte is voltak próbálkozások, de igazi sikert a Goji népszer?sítésében az Antal Vali támogatta Organic Mission ért el. A népszer?ség érthet?vé is válik, amint meglátjuk, hogy milyen képtelen hatásokat tulajdonítottak egyesek ennek a gyümölcsnek. Ilyen volt például a DNS mutációktól való megvédése, ez még nem is volt olyan marhaság, a visszafordítja az öregedést szöveg pedig mindent vitt. Természetesen a két kijelentés még elméleti síkon is elég képtelen, a gyakorlatban pedig a lehetetlennel vetekszik. Az említett cég összeomlása után a goji visszatért eredeti helyére, ahol C-vitamin és Cink tartalma miatt már eddig is komoly megbecsülésnek örvendett.

Ez a gyümölcs legalább értékes, nem úgy, mint a soron következ? „szupergyümölcs”, a Noni. Kevés bizonyított tény áll rendelkezésre err?l a növényr?l, de az biztos, hogy a Nonit az óceániai szigetek lakói kizárólag éhínség idején fogyasztották. Gyógynövényként küls?leg sebkezelésre alkalmazták. Ezek tények, ahogy az is, hogy az állítólagos gyógyhatásokért felel?s „hatóanyagot” sem sikerült még kimutatni a gyümölcsben és közvetlen közelében sem. Mindezek ismeretében felmerülhet a kérdés, hogy miért is olyan szuper ez a gyümölcs. Erre a legegyszer?bb válasz ismét csak a forgalmazó cég profitjában van elrejtve.

Sok közös dolog van ezekben a „szupergyümölcsökben”, de az egyik legszembet?n?bb, hogy mindegyik nagyon messzir?l érkezett. Még véletlenül sincs köztük egyetlen hazai vagy európai gyümölcs sem, ez pedig két okra vezethet? vissza.
Az egyik ok az, hogy a hazai és európai gyümölcsöket ismerjük, részei a mindennapjainknak és bármely piacon beszerezhetjük ?ket, ha nincsen éppen a kertünkben.
A másik ok éppen az els?b?l fakad, mivel a helyi gyümölcsökr?l van szó ezért „olcsón” beszerezhet?ek, senki nem fog 15-20 szoros árat fizetni ugyanazon termékért.

Az ilyen történetek megismerésekor mindig eszembe jut egy 1908-ban íródott mondat:
„Az ideges, könny?vér?, lázas kor embere gyorsan ható szerek után kapkodott és kapkod, elhanyagolván azt a növényt, mely mosolygóan feléje nyújtja kelyhét és gyógyerejét.”
Ez a mondat nem kifejezetten a gyógyszerekr?l szól, hanem sokkal inkább arról, hogy elfelejtjük a közvetlen közelünkben lév? természet adományát, mellyel betegségeket el?zhetünk meg és hozzáértéssel még betegségeket is kezelhetünk.

Az idézet Zelenyák János, lekéri plébánostól származik „A gyógynövények hatása és használata” cím? könyvb?l.