Mennyit mozognak a magyarok? Siralmas adatok következnek

Az Elef mérése szerint a magyaroknak mindössze 4,5 százaléka végez a hét minden napján valamilyen testmozgást. A lakosság kétharmada napi tíz percet sem áldoz arra, hogy sportoljon.

Van honnan feljönne a magyar társadalomnak, már ami a mozgás/fizikai aktivitás ügyét illeti. A lakosság kétharmada – hatvanhét százaléka – napi tíz percet sem tölt sporttal. „Nemcsak a munkatevékenységhez kapcsolódik kevés mozgás, hanem a szabadidős, kifejezetten sport jellegű testmozgás is ritka és tartamát tekintve” – hívja föl a figyelmet a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) Európai lakossági felmérés, 2014 (Elef) eredményeit ismertető kiadványa. Eszerint mindössze 4,5 százalék azok aránya, akik a hét minden napján végeznek testmozgást. Ennél kevesebben vannak azok, mindössze 3,2 százalék, akik kifejezetten az izomerősítéssel, az állóképesség fejlesztésével összefüggő gyakorlatokat végeznek. Ez éles kontrasztban áll azokkal, akik teljes mértékben elhanyagolják az ilyen jellegű tevékenységeket. A válaszadók hetvenhat százaléka „ki sem kel a foteljéből”.

A felmérés a kerékpározást, illetve a gyaloglást hozza példaként, mint egészségvédő tényezőt. Érdemes megjegyezni, hogy mindkét mozgásforma olyan tevékenység, amelyik minimális, vagy semmilyen anyagi ráfordítást nem igényel, emellett bármikor végezhető.

Gyaloglás: a látszat csal

A rendszeres gyaloglás elősegíti a fogyást, illetve javítja a keringési rendszer állapotát is, emellett jótékony hatással bír az anyagcserére is. A gyaloglás azért is hatékony mozgásforma, mert az úgy nevezett ciklikus mozgásformák közé tartozik, ami azt jelenti, hogy a mozdulatsor ütemesen ismétlődik. Minden ilyen mozgástípus segíti a keringési rendszer és az anyagcsere jó működését. További előnye: mindenki számára elérhető és a mindennapokba könnyen beépíthető mozgásforma.

Az Elef adatai szerint a lakosság túlnyomó többsége legalább napi 10 percet gyalogol, mindössze tizenöt százalék azok aránya, akik egyáltalán nem gyalogolnak. Ugyanakkor a lakosság ötvenhárom százalékánál a gyaloglással töltött idő egy átlagos napon nem haladja meg a fél órát.

Kerékpár: egyszerű, de nagyszerű

A rendszeres testedzésnek jelentős a prevenciós ereje van, fontos hatással bír a testi-lelki egészségre. Magyarán a rendszeres mozgás jobb életet valószínűsít. A heti legalább öt alkalommal végzett, 30 percnyi mérsékelt testedzés csökkenti számos betegség kialakulásának kockázatát, illetve meglévő betegségek esetén segítheti a gyógyulást. Szóval éppen itt jön képbe a kerékpár: aki kerékpárral jár munkába, gyakorlatilag kipipálhatja a testedzésre vonatkozó ajánlásokat és biztos lehet abban, hogy a minimumot megtette a saját egészsége érdekében.

A felnőtt lakosság hatvan százaléka egyáltalán nem használ kerékpárt, minden tízedik lakos viszont napi rendszerességgel kerekezik. A kerékpározók több mint fele napi átlagban kevesebb, mint 30 percet, míg tizenöt százalékuk legalább napi egy órát tölt a nyeregben – áll a KSH jelentésében.

A kerékpározás által javul a keringési rendszer állóképessége, gazdaságosabbá válik a szívmunka, javulnak a légző- és anyagcsererendszer paraméterei is. Napi fél óra kerékpározás jelentősen növeli az állóképességet, átmozgatja a test valamennyi izmát.

Akinek fontos a környezettudatosság, szintén elégedett lehet:  a kerékpár esetében környezetterelésről szinte nem is beszélhetünk.

Forrás:egeszseg.hu