Ha már úgyis annyit esik: mi van a gombában

Mit tanít nekünk az utóbbi időben  a tudomány a zöldségekről és a gyümölcsökről. Legyenek az ételeink színesek, pirosak, lilák, sárgák vagy mindenfélék, és minél több színben pompáznak annál jobb nekünk.

gombakAzonban ez a filozófia hajlamos megfeledkezni a gombákról amelyek mintha pont az ellenkezőjét próbálnák bizonyítani.

Mit lehet első látásra mondani a gombáról:alacsony a kalória tartalma, nincs benne zsír és koleszterin, viszont van benne  fehérje és élelmi rost. Bár sokféle ehető gomba van beltartalmuk nagyjából azonos függetlenül az alakjuktól vagy a nagyságuktól.

Táplálkozási értéküktől eltekintve  funkcionális élelmiszereknek is tekinthetjük őket magas antioxidáns és élelmi rost tartalmuk miatt amelyeknek segítségével a betegségek megelőzésében is részt vehetnek ha megfelelő mennyiségben fogyasztunk belőlük.

A gombák gazdagok B-vitaminokban mint  a riboflavin, folsav, tiamin, pantoténsav, niacin . Az egyetlen növényi táplálék  amelyben természetesen van jelen a D-vitamin.Valamint több olyan ásványi anyagban is található bennük amelyeket más táplálékokkal nehéz beszerezni mint  például szelén, kálium, réz, vas, és a foszfor. 

A legtöbb gomba sejtfalában  egy különleges tulajdonságú rostféleség található a  béta-glükánok csoporja  amelyek az utóbbi időben sok tanulmány tárgyát képezték. Megvizsgálták szerepüket az inzulinrezisztencia javításában, a vér koleszterin szintjének csökkentésében, az immunrendszer működésének javításában, vagy az elhízás megelőzésében. Az eredmények pozitívak.

Egy másik fontos gombákban megtalálható tápanyag a kolin. A kolin a membránok szerkezetének eleme és mint ilyen segíti az idegrendszer impulzusainak megfelelő terjedését, segíti az izommozgást, mélyíti az alvást, segíti a tanulást és a memória működését. Támogatja a zsírok megfelelő felszívódását, és csökkenti a krónikus gyulladást.

Ha növelni tudnánk a zöldségek és gyümölcsök fogyasztását számos életmóddal összefüggő betegség kockázatát csökkenthetnénk- mondják sokan és sok helyen egészséggel foglalkozó kutatók. Pont ezt mondhatjuk el a gombákról is. A természetesen termesztett élelmiszerek, mint a gomba csökkenti az elhízás  a cukorbetegség,  a szívbetegség kockázatát, fogyasztása egészségesebbé teszi az arcszínt és a hajat,  megnöveli az  energiát.

Daganatos megbetegedések

A gomba ugyanolyan magas antioxidáns kapacitással rendelkezik mint a sárgarépa, paradicsom, zöld és piros paprika, tök, zöldbab, és a cukkini -bár ezek úgymond színesnek mondhatók a gombákhoz képest.

A szelén ami ritka egyéb zöldségekben szerepet játszik májenzim funkciókban és segíti néhány  rákot okozó vegyület kiürülését a szervezetből.Továbbá a szelén akadályozza  a gyulladásos folyamatokat  és csökkenti a tumor növekedési ütemét.

A gombákban található D-vitamin szintén jótékony hatású néhány daganatos betegség megelőzésében, a benne levő folát pedig fontos szerepet játszik a DNS szintézisben és javításban, a mutációk elkerülésében.

Diabétesz és szívbetegségek

Tanulmányok kimutatták hogy azoknak  az 1-es típusú cukorbetegeknek akik magas rosttartalmú étrendet fogyasztanak alacsonyabb a vércukorszintje, és 2-es típusú cukorbetegek esetén szintén csökken a vércukor és vérzsírok szinje . A vérzsírok csökkentése pedig összefügg a szív- és érrendszeri betegségek kockázatának csökkenésével. Mivel a gombában nincs nátrium viszont van benne kálium, fogyasztása hozzájárul a nyugati típusú étkezésre jellemző a nátrium irányába  eltolódott arányok kijavításához. A szív egészségéhez káliumra is nagy szükség van.

Az immunrendszer

Lehet hogy unalmasnak tűnik de itt megint a szelénre és a béta-glükánokra vagyok kénytelen hivatkozni.

A szelén javítja a fertőzésekre adott immunválaszt a killer T-sejtek termelésének stimulálásával, a béta-glukánok pedig sokféle mechanizmussal képesek javítani  az immurendszer működésén.

Az únos-untalan hangoztatott megfelelő testsúly és a fogyás.

 A diétás rostok fontos szerepet játszanak a testtömeg normális szinten tartásában. A gomba sejtfala  kétféle élelmi rostot is  tartalmaz a béta-glükánokat  és a kitint Ezek növelik a jóllakottság érzését  és csökkentik az étvágyat, így hosszabb ideig  érezzük magunkat jóllakottnak,  csökken a teljes kalória bevitel. 

Nincs más teendő mint kicsivel több gombás ételt illeszteni az étrendbe. Mint a fentiekből kitűnik  megéri.

Egy példa, és ha ránézünk az összetevőkre nincs is mit magyarázni:

Zabpelyhes diós gombafasírt

Forrás: medicalnewstoday.com