A nyugati társadalmakban a legkorábban valószín?leg a fiatal férfiak szánják el magukat a rovarevésre: gyengén köt?dnek a húshoz, nyitottabbak az új ételek kipróbálására és nem közömbös számukra a táplálék választásának környezeti hatása. Azon személyek között, akiknél alacsony az étel-neofóbia, több, mint 75 százalékra becsülik a kutatók a rovarev?k arányát – a Food Quality and Preference cím? lapban közzétett tanulmány szerint.
A kutatást Flandriában (Belgiumban) végezték, tipikus nyugati húsfogyasztók körében. A résztvev?k közül ötb?l egy késznek mondta magát (16,3%) vagy egészen biztosan elhatározta (3%), hogy el fogja fogyasztani a rovarokat hús helyett.
A férfiak kétszerte gyakrabban válaszolták azt, hogy hajlandók rovarokat enni, mint a n?k, és ahogy tíz évenként följebb megyünk az életkorban, 27 %-kal csökken a valószín?sége annak, hogy valaki rovarokat fogyasszon.
“A férfiaknak és a fiatal fogyasztóknak kalandvágyóbb ízlésük van, vagy az is lehet, hogy a rovarevés ötletét kevésbé találják gusztustalannak, mint a n?k és az id?sebbek” – mondja Wim Verbeke agro-élelmiszer marketing és fogyasztói magatartás professzor a Ghenti Egyetemen.
A leginkább befolyásoló tényez? az új élelmiszer iránti fóbia, illetve elutasítás volt. De fölmerült mellette még ráadásként az élelmiszer-technológiai neofóbia.
“Ez azt jelenti, hogy nemcsak a rovarokat mint új élelmet nem fogadják el, de az olyan élelmet sem, amelyet ismeretlen technológiával gyártanak. Informálni kell ?ket arról, hogyan nevelik a rovarokat, ez pozitívan befolyásolhatja befogadókészségüket” – f?zte hozzá Verbeke.
A FAO 2013. évi Ehet? Rovarok cím? jelentése beszámolt arról, hogy a rovaroknak – a hússal szemben – kedvez? a környezeti hatása. A belga fogyasztói tanulmány pedig meger?sítette, hogy az emberek felismerték a húst helyettesít? rovarevés kedvez? környezeti hatását.
“A táplálkozásváltás környezeti hatásának fontossága növeli a személy készségét a rovarevésre, ezzel szemben a fogyasztók még nincsenek meggy?zve a rovarevés egészségre gyakorolt kedvez? hatása fel?l.”
“A fogyasztók felfogása – mint azt a tanulmány is kimutatta – fontos a rovarok vagy a rovarfehérje sikeres marketingjéhez a nyugati országokban, akár mint emberi fogyasztásra kínált élelmiszernek, akár mint állati takarmányhoz fehérjeforrásnak. Ha a nyugati társadalmak fogyasztói elfogadják a rovarevést, az megállíthatja a fejl?d? országokban tapasztalt rovar-fogyasztás csökkenést, mert ezt a tradicionális helyi élelmet kevésbé fogyasztják már – a nyugati szokások növekv? befolyása miatt.”
Forrás: fuggetlen.hu