Európai Bíróság: a bor nem reklámozható azzal, hogy „könnyen emészthető”

Brüsszel – A bor nem reklámozható azzal, hogy „könnyen emészthet?”, mert az ilyen megjelölés, amely a csökkentett savasságot jelzi, egészségre vonatkozó állításnak min?sül, ami az alkoholtartalmú italok esetében tiltott – szögezte le csütörtökön közzétett ítéletében az Európai Unió luxembourgi székhely? bírósága.

    A kérdés annak nyomán került az EU legf?bb bírói fóruma elé, hogy a Deutsches Weintor nev?, Rajna-vidéki borszövetkezet „lágy változat” megjelöléssel és „enyhén savas” kiegészít? felirattal ellátott borokat forgalmaz, és a borosüvegek gy?r?jén található címkén a „Könnyen emészthet? lágy változat” felirat szerepel.
    Az illetékes német hatóság kifogásolta a „könnyen emészthet?” megjelölés alkalmazását. Arra hivatkozott, hogy az uniós jog a több mint 1,2 térfogatszázalék alkoholt tartalmazó italok csomagolása és reklámozása tekintetében mindenfajta „egészségre vonatkozó állítást” tilt. Az alkoholtartalmú italok fogyasztásához kapcsolódó veszélyek miatt ugyanis az uniós jogalkotó védeni kívánta a fogyasztók egészségét, akiknek a fogyasztási szokásait az ilyen állítások közvetlenül befolyásolhatják.
    A Deutsches Weintor viszont azzal érvel, hogy a „könnyen emészthet?” megjelölés semmilyen módon nem kapcsolódik az egészséghez, és csupán az általános jó közérzetre vonatkozik. E kifejezések értelmezési vitája került végül Luxembourgba.
    Ítéletében a bíróság arra az álláspontra helyezkedett, hogy az egészségre vonatkozó állítások használatára vonatkozó tilalom érvényes a „könnyen emészthet?” megjelölésre is, hiszen ahhoz „valamely általánosan károsnak vélt anyag csökkentett mennyiségére vonatkozó hivatkozás kapcsolódik”.
    „A jelen ügyben a vitatott megjelölés, mivel azt sugallja, hogy a bor könnyen felszívódik és könnyen emészthet?, arra utal, hogy az az emészt?rendszer számára nem okoz kárt, vagy csak kis mérték? kárt okoz, és e rendszer állapota viszonylag ép és érintetlen marad még az ismétl?d? fogyasztás esetén is, mivel a bort csökkentett savasság jellemzi. A kérdéses állítás ezzel alkalmas arra, hogy tartós kedvez? élettani hatást sugalljon, amely az emészt?rendszer jó állapotának a meg?rzésében áll, ellentétben más borokkal, amelyek tekintetében feltételezett, hogy kumulált fogyasztásuk tartós negatív hatásokat gyakorol az emészt?rendszerre, és következésképpen az egészségre” – indokolta a reklámtilalmat a taláros testület.

(MTI)