Étrend-kiegészítők miatt bírságolt a GVH

(MTI) – Hatmillió forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Kyäni Europe AB-re, mert a vállalkozás valótlanul tulajdonított egyes termékeinek betegségmegel?z?, illetve gyógyító hatást, valamint megalapozatlanul tett egészségre vonatkozó és piacels?ségi állításokat.

Alaszka    Hirdetéseiben ezen kívül az alaszkai áfonya, illetve az alaszkai lazac speciális tulajdonságaival és felhasználásával kapcsolatban valótlan kijelentéseket fogalmazott meg – tájékoztatott a GVH kedden.
A vállalkozás 2012. február 1. és 2013. szeptember 18. között a Kyäni étrend-kiegészít? termékeit szórólapokon, honlapján és hírlevelekben népszer?sítette. A GVH megítélése szerint a vállalkozás célja a reklámokkal els?sorban azon fogyasztók figyelmének felkeltése volt, akik kifejezetten egy betegség megel?zése, vagy meglév? betegségük tüneteinek enyhítése, gyógyítása, illetve egészségügyi állapotuk javítása miatt keresik a különböz? terápiás lehet?ségeket, módszereket.
A versenyhivatal közleményében hangsúlyozta: az emberi szervezetre ható termékek esetén a különféle betegségben szenved?, vagy az azt megel?zni szándékozó emberek sérülékeny fogyasztói csoportot alkotnak. ?k a gyógyulás vagy gyógyító hatás reményében lényegesen érzékenyebben reagálnak a gyógyulást ígér? tájékoztatásokra, emiatt különös jelent?sége van a tényszer?, túlzásokat nélkülöz?, bizonyított állításokat tartalmazó tájékoztatásnak.
A GVH kiemelte azt is, hogy az étrend-kiegészít?kre vonatkozó ágazati szabályok szerint betegség megel?zésére, gyógyítására vagy kezelésére vonatkozó tulajdonság étrend-kiegészít?knek nem tulajdonítható. A Kyäni termékeket népszer?sít? hirdetésekben azonban több gyógyhatásra, betegségmegel?zésre vonatkozó állítás is szerepelt, amelyek egy része felhasználói tapasztalat, fogyasztói vélemény formájában jelent meg.
A versenyhivatal szerint a vállalkozás fogyasztókkal szembeni tisztességtelen gyakorlatot folytatott azzal is, hogy a vizsgálat során nem tudta igazolni: a termékek ténylegesen rendelkeznek a hirdetett, egészségre ható tulajdonságokkal.
A termékekkel kapcsolatban számos piacels?ségi állítás is megjelent – (például: „az egyetlen termék a piacon, amely kombinálja az e-vitaminokat az Omega 3 zsírsavakkal”), de ezek bizonyítása sem történt meg a vizsgálat során – közölte a GVH.
Megalapozatlan állításokat tett a vállalkozás az alaszkai lazac antioxidáns-tartalmával és az alaszkai vadon él? lazacból kinyerhet? halolajjal kapcsolatban is.
Ezek miatt a jogsértések miatt szabta ki az összesen 6 millió forint bírságot a versenyhivatal.
Súlyosító körülményként értékelte a GVH, hogy a tájékoztatások a fogyasztók széles rétegéhez jutottak el, illetve azt, hogy a hosszú ideig tartó reklámozás egészségügyi problémákkal küzd?, sérülékeny fogyasztói réteget célzott meg.
A GVH a Kyäni Hungary Kft. esetében nem állapította meg a jogsértést, mivel a vizsgálat során nem volt feltárható, hogy a vállalkozásnak milyen szerepe volt a jogsért? tájékoztatások tartalmának kialakításában és megjelentetésében – áll a közleményben.