Cukor amire mindenképpen szükség van!

A glükóz egyfajta cukor, amit?l az agy üzemanyag ellátása függ. Vizsgálatok kimutatták, hogy a glükóz hozzáférhet?ség romlása negatív hatással lehet a figyelemre, az emlékezetre és a tanulásra, és azt, hogy a glükóz adása ilyen tekintetben javíthatja a kognitív funkciót. Az agy a kihívást jelent? szellemi feladatok során szintén több glükózt használ fel. Ezért, a jó kognitív funkció érdekében különösen fontos lehet a vércukorszint optimális szinten tartása. A rendszeres étkezés segíthet ennek elérésében.

A glükóz, mint üzemanyag
A glükóz egyfajta cukor, amihez f?ként keményít?tartalmú élelmiszerekb?l (kenyér, rizs, tésztafélék és burgonya) valamint gyümölcsökb?l, gyümölcslevekb?l, mézb?l, lekvárokból és kristálycukorból tudunk hozzájutni. A szervezet képes glükózra bontani ezen élelmiszerek emészthet? szénhidrátjait, amit az energiaellátás érdekében a vérkeringés szállít az agyhoz és más szervekhez. A szervezet szigorúan szabályozza a vércukorszintet, ez az úgynevezett glükóz homeosztázis. A glükoneogenezisnek nevezett folyamat teszi lehet?vé a szervezet számára, hogy a fehérje és zsír épít?elemeib?l el?állítsa saját glükózát. A glükóz glikogén formájában tárolódhat a májban és valamivel kisebb mértékben az izomzatban. A glikogén energiatartalékot képez, ami hirtelen szükség esetén (testmozgás) gyorsan mozgósítható, de a szervezet akkor is glikogénraktárait bontja le, mikor az élelmiszerekb?l származó glükózbevitel elégtelen (például éhezés során). A máj glikogénraktárai 12-18 órával étkezés után, például éjszakai koplalás alatt, csaknem kimerülnek, ezután a test egyre inkább a zsírok lebontásából származó energiára támaszkodik.

Az agy energiaszükséglete
Az emberi agyat a neuronok vagy idegsejtek s?r? hálózata alkotja, melyek állandóan m?ködnek – még alvás közben is. Hogy az ezen aktivitás fenntartásához szükséges energiához jusson, az agy a véráramból származó folyamatos glükózellátottságtól függ. Az egészséges táplálkozásnak az összes energiaszükséglet 45-60%-át szénhidrátokkal kell fedeznie.Egy normál testtömeg? feln?ttnek naponta 200 g glükózra van szüksége, ennek kétharmadára (mintegy 130 g) kifejezetten az agynak van szüksége, hogy fedezze glükóz igényét.

Mikor a vércukorszint nagyon lecsökken – pl. éhezés során, az agy a test többi részével versenyez a glükózért. Ilyen feltételek mellett, a glükóz részesedésének szigorú ellen?rzésével, az agy képes fenntartani magas szint? aktivitását. Ezt két f? módon valósítja meg: az els?, amikor közvetlenül a vérb?l von el glükózt energiahiányos sejtjei számára, és a második, mikor korlátozza a test többi része számára hozzáférhet? glükóz mennyiségét, ily módon biztosítva magának jobb ellátottságot. Ezek a mechanizmusok nélkülözhetetlenek a túléléshez. Ellentétben az izmokkal (beleértve a szívet), és a májat, az agy nem tudja a zsírsavakat közvetlenül üzemanyagként felhasználni.

Glükóz és a szellemi teljesítmény
E kifinomult szabályozás ellenére, bizonyos agyi területeken rövid ideig el?fordul a glükóz hozzáférhet?ség romlása. Ezek a „lemerülések” ronthatják az olyan, különböz? kognitív funkciókat, mint a figyelem, az emlékezet, és a tanulás.

A glükózzal foglalkozó vizsgálatok bebizonyították, hogy ennek a cukornak a beadása javíthatja a kognitív m?ködést – különösen a rövid távú memóriát és a figyelmet. A legtöbb ilyen vizsgálatban meghatározott mennyiség? glükózt adtak inni a résztvev?knek. Egy vizsgálatban Sünram-Lea és munkatársai megállapították, hogy a glükóztartalmú ital jelent?sen javította a fiatal feln?ttek hosszú távú verbális és térbeli memóriáját. A hatás hasonló volt, akár éjszakai koplalás után, akár reggeli utáni kétórás koplalást követ?en, akár ebéd utáni két órás éhezést követ?en fogyasztották el az italt. Hasonlóképpen, Riby és munkatársai úgy találták, hogy a glükóz javítja a memóriát.

Úgy t?nik, hogy a nagyobb kihívást jelent? szellemi feladatok jobban reagálnak a glükózra, mint az egyszer?bbek. Ennek az lehet az oka, hogy az agy glükóz felvétele enyhén stresszes körülmények között növekszik. Ezek közé tartoznak a kihívást jelent? szellemi feladatok is.

Tekintettel arra, hogy az agy érzékeny a vércukorszint rövid idej? esésére, és úgy t?nik, kedvez?en reagál a vércukorszint növekedésére, a kognitív funkció fenntartása érdekében el?nyös lehet a megfelel? vércukorszint fenntartása. A rendszeres étkezések segíthetnek ennek megvalósításában. A vizsgálatok különösen a gyermekeknél és a serdül?knél mutatták ki, hogy a reggelizés, a memóriával és a figyelemmel összefügg? feladatokban megnyilvánuló képesség er?sítésével javíthatja a szellemi teljesítményt.

Következtetés
Az agy egy rendkívül aktív szerv, ami üzemanyagként a glükózra támaszkodik. A glükóz egyrészt közvetlenül szénhidrátot tartalmazó ételekb?l és italokból származik, vagy a szervezet állítja el? nem-szénhidrát forrásokból. Úgy t?nik, hogy vércukorszint optimális szinten tartása különösen a nagyobb szellemi kihívást jelent? feladatoknál hasznos a jó kognitív funkciók meg?rzése érdekében. A rendszeres étkezés hasznos lehet ennek eléréséhez.

Forrás: EUFIC.ORG