Az operaénekesek egészsége egy budapesti énekkurzus terítékén

(MTI) – Egyre gyakrabban merül fel az operaénekeseket ér? munkahelyi ártalmak megel?zésének és kezelésének kérdése. A Salzburgi Ünnepi Játékokon az énekesek mostoha munkakörülményei miatt kitört konfliktus és Edita Gruberova szoprán nyílt levele után ez volt az egyik témája a budapesti Bartók Emlékházban szervezett énekkurzusnak is.

F+M    A hét végén véget ért kurzust Bátori Éva operaénekes szervezte, korrepetitor kollégái, Bartinai Gábor és Harazdy Miklós mellett a testi-lelki görcsösséget kiküszöböl? Alexander-módszert tanító Kákay Katalint és Mészáros Krisztina foniátert is meghívta. (A foniátria a fül-orr-gégészet speciális ága, amely a hangképzési, a nyelési funkció zavaraival foglalkozik, foniáter segít például az agyvérzést elszenvedettek nyelési problémáin is.)
Edita Gruberova júliusi nyílt levelében többek között a szükségtelenül hosszú, és így az énekeseket megvisel?, stresszes és frusztráló próbaid?szakok általános gyakorlatát kifogásolta. Elisabeth Kulman osztrák énekesn? pedig azt vetette fel Salzburgban, hogy különösen nagy terhelés idején fizioterapeutára, massz?rre és pszichológusra is szükségük van az énekeseknek. 
   „Úgy vélem, hogy nem szabad csak a test kis részére, a gégére, a hangszalagokra összpontosítanunk, az egész szervezetet kell vizsgálni, kezelni és gyógyítani” – értett egyet az énekesekkel Mészáros Krisztina. Hozzátette: a test izomtónusának fokozódásával, ha például csúcsforgalomban autózva érkezik valaki próbára, el?adásra, a gége izomtónusa is fokozódik. Relaxációval, lazító gyakorlatokkal lehet ezen segíteni akár a pszichológus, akár a massz?r segítségével.
Mint Mészáros Krisztina az MTI-nek elmondta, sok énekes keresi fel. ? a bajok megel?zését tartja fontosnak, a kulcs szerinte a megfelel? légzéstechnika. Azt is hangsúlyozta, hogy hurutos állapotban nem ajánlott énekelni. A fiatalok azonban félnek a fellépés lemondásától, vállalják a túlterhelést is, ami elhúzódó, krónikus bántalmakkal jár – mutatott rá, hozzáf?zve, hogy rajtuk hangterápiás gyakorlatsorozattal lehet segíteni.
Mészáros Krisztina megjegyezte, hogy egy neves kollégája a Berlini Állami Operaház teljes vezérkarának tartott egyszer foniátriai el?adást, amely után a f?zeneigazgató, Daniel Barenboim azoknak sem engedélyezte az esti el?adást követ? napon a délel?tti próbát, akik ezt vállalták volna. „Kerülni kell a stresszt, a pihen?napokra szükség van” – hangsúlyozta.
    Az énekesekért felel?s személyeknek gondolniuk kell az élettani folyamatokra is: beszélni kell a hormonális változásokról, amelyek a férfiakat is érintik, a korral ugyanis a szervezetben a férfihormonok relatíve csökkennek, ezáltal a mindenkiben meglév? n?i hormonok aránya n?, a hangmagasság emelkedik. Tekintettel kell lenni a n?k menstruációs periódusára is, amely vízvisszatartó folyamat, így az alatt súlyos esetben bevérzés is keletkezhet a torokban – figyelmeztetett a foniáter.
Bátori Éva szerint az énekléssel, a hanggal kapcsolatos tudományos kérdésekr?l egyre többet tudni. A minél képzettebb énekmesterek adhatnák azt a hátországot, amely a következ? nemzedékeket segíthetné a pályán – hangsúlyozta az énekes az MTI-nek.