A barátok teszik kellemessé a Facebookozást

A Carnegie Mellon University kutatói azt vizsgálták, vajon igaz-e, amit a korábbi kutatások állítanak: az, hogy a Facebookot azok használják a legtöbbet, akik maguk alatt vannak, boldogtalanok.

„Kiderült, hogy ha olyan emberekkel váltasz szót – csak egy picit is mélyebben – a Facebookon, akiket kedvelsz, máris jobban érzed magad. Ez a személyes közlésekre vonatkozik, nem a lájkolásra.”

„Valóban több id?t töltenek az érzelmileg a padlón lév? emberek az interneten, de ezt azért teszik, mert megtanulták, hogy a közösségi hálótól  jobb kedvük lesz. A háló emlékezteti ?ket a barátaikra, akik fontosak nekik.”

A személyes interakciók a Facebookon jelent?s hatással vannak az emberek jó közérzetére, az élettel való elégedettségére – erre a felfedezésre jutottak az egyetem és a Facebook kutatói.

Természetesen, nem minden közlésnek, bejegyzésnek azonos a hatása. Ha csak passzívan olvassa az illet? a közléseket és ráklikkel egyikre-másikra, annak nincs különösebb jelent?sége. Attól érzi jól magát, ha azoktól kap személyes üzenetet vagy kommentet, akiket ismer és szeret.

„Nem gondolunk különösebben id?igényes dologra” – mondja Moira Burke a Facebook kutatója, aki a Carnegie Mellon Egyetemen védte meg a doktoriját. „Lehet ez egy mondatból vagy kett?b?l álló komment. A fontos az, hogy a barátai közül legyen valaki, aki vette magának a fáradságot, és személyes üzenetté tette. A tartalma lehet hangulatjavító. Kommunikációnak alig számít, de emlékezteti a címzettjét egy értékes kapcsolatra az életében.”

Hatvan ilyen, a közeli barátoktól érkez? komment egy hónapban, fokozta a közösségi média-használók pszichológiai jóllétét, méghozzá olyan mértékben, mint a nagy életesemények (például házasság) – ezt állapították meg az elemzés során.

Burke és Robert Kraut az egyetem Humán-Computer Interakció Intézetének professzora – úgy t?nik – szembe mennek jó néhány el?z? kutatással, amelyek a közösségi média használóinak felmérésén alapultak. Ezek arra az eredményre jutottak, hogy a közösségi médián töltött id? összefüggésben van a nagyobb magányosság érzettel és a depresszióval.

„Azt kérdezhetik, most az az igaz, hogy a boldogtalan emberek használják a közösségi hálót, vagy az, hogy a közösségi háló boldoggá tud tenni?”

Ez az új kutatás megoldotta a dilemmát: a Facebook használók egy nagy csoportjának aktivitását vizsgálták háromszor egy hónapon keresztül. Az összes résztvev? és összes adata, ami bekerült a vizsgálatba, beazonosíthatatlanul szerepelt a kutatásban és aggregáltan került elemzésre.

Az aktivitás típusait azonban megkülönböztették egymástól: posztolás, passzív olvasás, kommentelés, lájkolás stb szerint, és ami még fontosabb: a küld? fél szerint – barát volt-e az illet? vagy csak ismer?s.

Az el?z? kutatások egybesöpörték az összes közösségi média aktivitást és kommunikációt – közeli barátokat és ismer?söket.

Ez a kutatás nagyjából 2000 Facebook használó adatainak elemzésén alapult, akiket 91 országból toborzott hirdetés útján a Facebook. A háromszor egy-egy hónapos felmérés után a hangulat és magatartás változásából Burke és Kraut professzor arra jutottak, hogy a Facebook interakció a barátokkal javította a közérzetet és az élettel való elégedettséget.

Bár ez a kutatás nem véletlenszer? kiválasztással dolgozott, az id?beni változást vizsgálta a közösségi média használata és a jó közérzet között; amivel közelebb jutott az oki kapcsolathoz, mintha egyszeri felvételt csinált volna.

Forrás: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2016-09/cmu-fhf090216.php

Független.hu